Hotel Chelsea


Bildkälla: Flickr/Flippage

Såg ni dokumentären om Hotel Chelsea från 2001 som visades på tv för några kvällar sedan? Synd för den som missat den, för den var fantastiskt bra. Dokumentären finns inte på SVT Play men jag har hittat några minuter av den på Youtube som kan vara värda att se, jag har klippet inbäddat och länkat längst ned i inlägget.

Hotel Chelsea såldes till en byggpamp 2011 och är nu stängt på obestämd tid. Många är rädd att det ska bli slutet på hotellets bohemiska profil. I Living with legends, Hotel Chelsea blogg skriver man bland annat om detta.

För den som inte känner till hotellet, så är det ett legendariskt hotell som har varit ett slags koncentrat av västvärldens konstnärliga dekadens.
Arthur C. Clarke skrev 2001: A Space Odyssey där, Nancy Spungen, flickvän till Sid Vicious i Sex Pistols hittades knivhuggen till döds där osv. Andra som hållit till där kortare eller längre tider är bland annat Bob Dylan, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Patti Smith, Edith Piaf, Andy Warhol, Salvador Dali, Willem de Koonig och många många fler. Många filmer och musikvideos har också filmats där, bland annat Chelsea Girls av Andy Warhol. 


Bildkälla: Flickr/RecoilRick


Bildkälla: Flickr/ElvertBarnes


Det här är mina egna bilder från lobbyn på Hotel Chelsea när jag tittade in där 2005. De höll på att renovera fasaden då så det gick inte att få så bra bilder på exteriören eftersom det var byggställningar i vägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0