Göra logotyp

Treorna som går grafisk profil har precis inlett ett arbete i att skapa en Logotyp och en Grafisk profil till sig själva. Jag har hittat massor, massor med bra sidor på nätet med bra fördjupad information både om det direkta uppbyggandet av den grafiska profilen, men också själva processen kring formandet av logotypen. Som hur man ska tänka när man kör fast och behöver hitta nya spår.

Här är en länklista:
Så fixar du en Grafisk manual
26 Logo design tips for newbie logo designers
21 Logo design galleries for your inspiration

Här är en samling bra artiklar på Cap&Designs hemsida om följande: 
Grafisk Profil
Logotyp

Själv har jag gett mig på leken, det är i ett skört inledningskede där jag bara grovt testat lite idéer. Jag är osäker på den rosa färgtonen, och jag vill ha någon slags dekorativ organisk detalj och gärna lite retrokänsla. Så här ser det ut så långt:



Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Grymt snyggt, gillar nog den sista bäst. Längtar till den kurs jag ska få gå i Illustrator med dig vecka 44. Det ska nog bli en stiliserad tulpan och mitt "C" eller så kanske jag jobbar med MammaMedia istället.

2011-09-06 @ 23:24:06
URL: http://mammamedia.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Tack för alla fina tips! Jag har lagt de på favoriter så jag kan spana in de lite mer ingående sen. Det är verkligen super att du tipsar om lektionsmaterial så det ibland känns som en djungel av olika sidor som man inte alltid orkar klicka sig igenom. Gärna fler tips i framtiden!



Kram Linnéa (som trivs bra som lärare i Stockholm!)

2011-09-07 @ 08:51:33
Postat av: Anita BJ

Cicci, jag längtar också på att "kursa" med dig och andra i Illustrator. Tulpanen är ju klockren symbol för dig!



Linnéa, vad roligt det är ju precis det jag hoppas på att nån kan ha nytta av grejer jag hittat och tipsar om. Det kan ju vara väldigt skönt när nån hjälpt till att sålla bland all information som finns.

2011-09-07 @ 10:21:37
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tack Anita! Jag har fått uppdraget att tillsammans med mina elever ta fram en logga och affisch till ett litet lokalt band här i Kiruna som ska ut på turné. Skönt att ha något "hands on" att utgå ifrån inför upplägget!

Svar: Men vad roligt om du kan ha nytta av mina tips! Jättekul, tack för feedbacken. Så du är tilbaka i Kiruna?! För visst är det därifrån du kommer? Hur känns det då?
Anita Blomkvist Johansson

2012-08-28 @ 22:16:48
Postat av: Sofia

Jajamän, är uppvuxen i Kiruna och lämnade stan för 10 år sen. Trodde inte jag skulle flytta tillbaka, men jag fick en sån otroligt bra tjänst här. Jobb tackar man ju inte nej till(bildlärare på gymnasiet, heltid, tillsvidare). Tror det kommer gå bra att bo här bara vi kan hitta någonstans att bo. Vi kör på och ser hur det går. Hoppas ni har det bra i Umeå. Kanske kommer jag förbi en dag...

Svar: Jag är inte skrockfull, men jag tror ändå det var meningen att du skulle flytta tillbaka! Med en så perfekt tjänst så. Att man har ett bra jobb betyder ju så mycket. Vi har det fint här, men du vet ju hur det är med de nya kurserna och betygssystemet. Lite fippligt att köra två versioner av Medieprogrammet samtidigt.
Du är så välkommen på besök! Kram /Anita
Anita Blomkvist Johansson

2012-08-30 @ 13:34:00
Postat av: Robin

Riktigt snygga logos och bra länkar. Jag har lite att lära i dessa ämnen känner jag. :)

Svar: Roligt om du har nytta av informationen! Lycka till med logotypandet :-)
Anita Blomkvist Johansson

2013-11-24 @ 11:46:12
URL: http://www.webbdesign.pl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0