Färgstarka Lotta Kühlhorn

Jag har berättat lite om Lotta Kühlhorn för mina elever i kursen Grafisk illustration idag, så jag tänkte att jag ju kunde passa på att, förhoppningsvis då, glädja er med hennes design. Själv blir jag då på väldigt gott humör av hennes ohämmade illustrerade färgexplosioner med en känsla av 50-/60-/70-tal.

Lotta Kühlhorn är en väl anlitad svensk illustratör som alltså jobbar retroinspirerat och färgstarkt i bokomslag, formgivning, redaktionellt illustration, mönsterdesign och flera andra områden. Hon är född 1963 och är utbildad på Konstfacks program för Grafisk design och illustration.

Lotta gör inredningsartiklar för Retro, en inredningsbutik på Folkungagatan på Söder i Stockholm och man kan se hela kollektionen på hemsidan Koloni Stockholm. Själv är jag nog mest förtjust i hennes bokomslagsdesign och de mer detaljrika illustrationerna.

Här är en länk till ett 7 min långt reportage på SVT Play om Lotta Kühlhorn.

Du hittar fler bilder av hennes arbeten på LottaKuhlhorn.se och på Agent Bauers illustratörssida.















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0