Fina Gävle

Här kommer det som blir sista inlägget från Gävleresan. 
Jag har varit i Gävle några gånger och skulle gärna vilja vara där mer, för jag tycker att det är en jättefin stad; många gamla stenhus och mycket karaktär. Ett fint centrum med en stor esplanad med rådhus och stadshus mitt i.

Ja, det låter ju faktiskt lite som Umeå så det är nog ganska bra här också, men man blir ju lite hemmablind vilket jag skrev om i gårdagens inlägg. Men Gävle ligger trots allt ganska långt söderut så växtligheten är ju aningen annorlunda och det känns som att staden är äldre än Umeå, vilket den också är med cirkus 150 år. Däremot bor där bara drygt 70 000 innevånare mot Umeås ca 120 000.

Här kommer en blandning bilder, flera tagna i skymnings- eller gryningsljus vilket gör att kvalitén är lite sisådär:


Sveriges första Handelshögskola låg vid Borgarskolan.





En av alla fult typograferade skyltar i Gävle. Men vi blev ganska ivriga när vi såg hotellets neonskylt i ett fönster längre bort:





Stiliga skivomslag till LP-skivor i ett butiksfönster till Alla Tiders Skivhandel.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0