Ett vacker vulkan

Jag kände att jag inte riktigt hade koll på det här med vulkanutbrottet på Island, så jag googlade lite på "Grímsvötn".

På Wiki har jag lärt mig att Grímsvötn är både en vulkan och flera insjöar som ligger belägna under den isländska glaciären Vatnajökull. Vid utbrott orsakas så kallade jökellopp. 

Jökellopp är i sin tur väldiga vattenflöden orsakade av vulkanutbrott under glaciärer eller avtappning av issjöar. Vidare kan man läsa att issjöar är sjöar som däms upp av is, och om tillräckligt mycket vatten samlas i dem kan de få isen att flyta, vilket skapar stora vattenflöden under isen. Vilket i sin tur kan orsaka stora översvämningar om jag förstår det hela rätt.

Det man också kan konstatera är att det helvete som en vulkan kan innebära, blir väldigt vackert på bild:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0