Sommarkänsla

Nu är jag och Filip hemma igen efter Piteåresan. Jag ligger lite efter i inläggen eftersom det har varit trögt att uppdatera med den lilla resedatorn jag hade med mig, och för att jag har haft lite tid, så det får bli många bilder i ett och samma inlägg. 

Igår, söndag, gjorde vi två utflykter med maximerad sommarkänsla. För mig innebär det bland annat hav och båtar, och besök hos släktingar i natursköna Sikfors:


Vid västra kajen i Piteå skulle det vara torghandel och matförsäljning så jag och mamma och Filip åkte dit på förmiddagen.  




Där var det lite lagom med försäljning, dragspelsmusik, mycket pensionärer och en del fina båtar att titta på.


Denna vackert röd- grönmålade båt var från 1924.






Bryggan kändes farligt smal tillsammans med en ivrig två och ett-halvtåring så vi fick hålla noggrann koll på honom.



På eftermiddagen bar det iväg till Sikfors där min moster och morbror bor. Även min kusin som egentligen bor i Umeå var hemma, så det blev lite som förr i tiden när man var barn och var och hälsade på. Byn Sikfors ligger ungefär 3 mil från Piteå vid Piteälven och är en fröjd för ögat speciellt sommartid. 

Moster och morbror bor i ett speciellt och välbevarat gammalt hus som byggdes på 20-talet av morbrors föräldrar om jag nu inte minns fel. Där finns många djupa garderober och spännande krypin som man var fascinerad av som barn.

Förra sommaren pågick det en filminspelning i byn. Jag har ju så dåligt minne men jag tror det är nån film med Mikael Persbrandt och Helena Bergström som ännu inte haft premiär. Då knackade i alla fall några från filmteamet på för att fråga om de fick använda huset som inspelningsplats. Moster och morbror tackade nej, vilket är förståeligt, men det hade varit kul se på film förstås :)

Här är lite bilder därifrån:



Matsalen.
 

Filip spelade synt och uppmanade mig att dansa till. Klart jag gjorde!




Vi blev bjudna på supergod hemgjord pitepalt och go'-fika efter det. Mätta!




Gårdshuset.


Moster och mamma på väg att kolla planteringarna.




Filip fick rabarberbladshatt-fnatt.


Det blev rabarberpaj hemma hos mina föräldrar dagen efter.


Sen var det dags att fara hem och herrskapet står på förstutrappen för att vinka hej då. Visst är det trevligt att bli avvinkad ordentligt?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0