Megamind och upplysning

Pelle och jag såg Megamind igår. Det är en riktigt bra animerad film som mer är avsedd för barnsliga vuxna än för barnsliga barn. Den driver med de klassiska superhjältefilmerna och kampen mellan ont/gott på ett humoristiskt och charmigt sätt, så jag rekommenderar att ni ser den.

Se bara till att se den med originalrösterna och svensk text:



Rösterna i filmen var av följande filmbekanta, bl.a. Will Ferrell, Tina Fey och Brad Pitt.

Jag har fått lära mig nåt nytt också efter filmen: Megamind är en "ond" karaktär som bor i en stad som heter "Metro City" där hela filmen utspelar sig. Megamind uttalar dock stadens namn "Metrocity". Pelle upplyste mig efter filmen att det ska associera till "atrocity" som betyder grymhet/vidrighet.
Jag fick då en liten Aha-upplevelse.

Jag blev då ytterligare upplyst om att det finns fler kända ordlekar; Californication (Red Hot Chili Peppers skiva) betyder tydligen inte bara att man blir kaliforniserad. Det ska tydligen associerar med otukt/sexuella handlingar också.
Jaha..!

Jag inser att världen inte är riktigt vad jag trodde den var. Finns det nåt mer jag missat som nån vill upplysa mig om?


Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Jag ser gärna en ironisk tecknad film, men varför är det alltid eller oftast tre eller fyra manliga karaktärer och EN kvinnlig. Jag blir så trött, så himla trött.

2011-06-02 @ 22:57:07
URL: http://mammamedia.blogg.se/
Postat av: Anita

Jag håller meeeeed!

2011-06-03 @ 10:21:36
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0