Verktygslåda för tidningsmakare

Nu efter jul har vi dragit igång arbetet med Midgårdsskolans (tack C för länkningstipset, det här var snyggare ;) ) skoltidning Mindyard. Det är ett stort projekt där Medieprogrammets lärare och elever i åk 2 från profilerna foto, jir (journalistik information och reklam) och min egen profil, den grafiska, ingår.

Det är ett tidskrävande och ansvarsfullt uppdrag eftersom tidningen trycks för ganska många pengar på fint papper på Original, och den ska inte bara delas ut på vår egen skola utan även på alla högstadium i Umeå för att förhoppningsvis locka elever att söka till våra utbildningar.

Tidningen blir alltid fenomenalt fin och vi är mycket stolta över våra elevers och våran egen prestation. Vi har till och med fått pris för tidningen, ett specialpris för tidningens design våren 2010. Priset ingick i "Lilla Journalistpriset", en tävling som Expressen instiftat. 
 
När jag jobbar med mina elever hittar jag det mesta, eller i alla fall mycket av mitt bästa, material i tidningen Cap&Design och på Cap&Designs hemsida. Jag gör många gånger vågen inombords åt deras suveräna tips och artiklar. Flera gånger har jag öppnat senaste numret och där hittat en lång artikel om EXAKT det ämne man PRECIS funderat på att jobba med eleverna. Spöklikt! Eller slumpen? Noga då!

Där har jag alltså hittat den här fenomenala guiden om tidningstillverkning som eleverna ska få jobba med: Verktygslåda för tidningsmakare som tar upp hur man kan tänka vad gäller val av typsnitt, färg, bilder, effekter och gridsystem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0