Filip fick krupp

Idag blev det VAB. Jag är hemma med Filip som började hosta hårt och konstigt ihåligt under kvällen och natten. Det lät som hundskall ungefär. Vid tvåtiden hörde jag att andningen lät väldigt tät och rosslig. Då blev jag orolig och ringde sjukvårdsrådgivningen. 

När sköterskan jag pratade med via telefon kunde höra hans hundskallslika hostningar sa hon direkt "Krupp". Det lät ju illa. Och det fanns visst risk för att vi måste på akuten för att få hjälp med andningen. 

Jag slog i alla fall upp ordet och fick lära mig att det finns "falsk" krupp och "äkta" krupp. Den "äkta" är samma som difteri och det är i princip utrotat i Sverige eftersom vi blir vaccinerade mot det. Den "krupp" jag känner bäst till är en tredje variant, och en jag själv brukar drabbas av lite då och då eftersom jag kan vara lättstressad. Jag får "krupp". Undrar varför man säger så?

Efter att ha följt sköterskans anvisningar om att låta honom sova halvt sittande, med fönstret öppet och ge honom en klunk stark hostmedicin så blev i alla fall Filip mycket bättre. Beter sig nu nästan som frisk faktiskt, förutom hostan och en gnutta feber. Skönt!

Nu sover han efter att vi varit en vända på vårdcentralen och apoteket (ny full flaska hostmedicin) och jag sitter nu här och tittar ut över ett frostigt gråvitt bostadskvarter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0