Designa typsnitt

Jag undervisar ju på Medieprogrammets Grafiska profil. I kurserna Grafisk kommunikation A, B och C bland annat.

Det är en stor kurs, den där Grafisk kommunikation C, hela 200 poäng och man vill ju verkligen att eleverna ska känna att de får lära sig nåt nytt, fördjupa sig i något. Graf A innehåller mycket InDesign, Graf B innehåller en hel del Illustrator, så förra året som var första året jag hade C-kursen tänkte jag att After Effects kunde vara den kursens nya program.

Planen gick åt skogen; deras 3 år gamla datorer orkade knappt öppna några filmer och det gick ännu sämre att redigera i After Effects. Trots att vi hade experthjälp i After Effects i form av en mycket kunnig kollega.

Så, what to do?
Jag har ju länge varit sugen på att köpa in ett program att skapa egna typsnitt i. Jag letade och hittade Font Creator som vi nu köpt in. Det är inte, som jag förstår, i klass med Font Lab och andra professionella program men prisvärt och fullt dugligt att skapa och generera typsnitt i. Med en hel del designstöd i Illustrator.

Detta jobbar alltså mina elever med så här i början av vårterminen. Det ska bli spännande att se resultatet.
 
Bara för att själv lära mig programmet testade jag att själv att göra en dekorerad julig, eller vårig för den delen, remake på Futura Xtra Black. Paul Renner, skaparen av ursprungstypsnittet, roterar förmodligen i sin grav. Futuran tillhör nämligen Bauhaus, en föregångare till Funktionalismen; "Ingen form utan funktion", "Less is more" ni vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0