Andy Warhol

Jag har senaste veckorna hållit i ett par genomgångar i konsthistoria i kursen Grafisk illustration. Alltid när jag går igenom konsthistorien blir jag så inspirerad; att veta mer och att hitta på uppgifter med eleverna, också blir det ju ett sug att göra själv också. 

Jag har upptäckt att jag redan börjat få lite idétorka över vad jag ska skriva om här i min blog. Så då tänkte jag att jag ju ibland kan ta upp favoriter ur konsthistorien.

Jag börjar därför med en liten hyllning till Andrew Warhola. Det fattiga sjukliga barnet till tjeckiska immigranter som började skapa när han låg inne på sjukhus långa perioder som barn. Där samlade bilder på filmstjärnor och målade och förmodar jag drömde sig bort till en lite vackrare verklighet. Många är vi väl som kan känna igen oss i det! 

Som vuxen blev han en prisad grafisk formgivare men övergick till ett konstnärskap i 30-årsåldern och blev sen en av de största inom popkonsten.

Andy Warhol gjorde i sin konst det ytliga till något upphöjt, något att hänga i gallerierna.
Och det gör också att att man kan ha lite blandade känslor över hans arbeten; å ena sidan så estetiskt tillgängligt, och å andra sidan... så estetiskt tillgängligt.

Han gjorde också många (tusentals!) filmer, flera böcker mm. Läs gärna mer om honom på Wikipedia; Andy Warhol

Citat av Warhol redigerade av mig;



Jag, Warholad;




Campbells soppburkar på MoMA där jag var 2005;





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0