Skog hav och stenar i Norrmjöle

När jag hämtade Filip hos hans pappa igår lördag var det ett strålande vackert väder så det bar av till havet nästan på stört efter lite picknickinköp.

Vi åkte till Norrmjöle havsbad där det var varmt och lite blåsigt.

Som flera gånger tidigare började vi med att följa stigen in i skogen.

Filip som var på fyndarhumör sa att man hittar de bästa skatterna på de minsta stigarna så han tog hela tiden en något besvärligare rutt än vad jag gjorde på promenaden.

Ibland fick jag stå och vänta och beundra mossa och träd medan han skulle krångla sig ur någon besvärlig stig han tagit.

Till slut: Havet.

Där var det JÄTTEHÖGT vatten! Långt in på sandstranden nådde vattenkanten.

Hmm... hela vår vanliga promenadväg som vi brukar ta där var under vattenytan!

Men vi bestämde oss för att ge oss på det ändå.

En himla massa fyndade grenar bars det på och vi började en evig diskussion under promenaden om vem som bar värst och mest :-)

Som tur var hade någon lagt spång på en del av den besvärligaste delen av promenaden så vi tog oss fram.

Hit och dit över stenar och klippor gick vi.

Vi hamnade även i skogen igen och såg då denna vidunderliga spindelvarelse!

Så tillslut var vi ÄNTLIGEN framme vid målet som var stranden i Norrmjöle. Jag tror den strapatsrika promenaden tog nära 2 timmar! Picknicken var vi dessutom tvungna äta upp på vägen så det var nästan inget kvar när vi kom fram till picknickbänken, haha!

Filip var glad, för han fick äntligen lägga ut sina kvistar och grenar i den monsterkonstruktion han planerat.

En drake blev det.

Spelevink i motljus <3

Sen på väg från stranden mot bilen hade han hittat ytterligare träfynd. Å herre min skapare!

Men jag är svag för naturfynd, och för min son, så det var bara packa in allt i bilen och där ligger de nu tills vi orkar ta ut dem igen :-)

Vid fyratiden var vi inne i stan igen. Där ägnade vi i princip resten av kvällen i soffan, Filip med plusplus och film och jag tjuvsovandes.

Vårkväll i Vänortsparken

Jag stannade till i Vänortsparken på väg hem från liten after work och shopping i fredags kväll. Det var så fint i parken, så mycket hade börjat växa upp så jag kände att jag måste ta några bilder på den ännu skira knoppiga grönskan.

Fina brudparet

I torsdags eftermiddag fick jag fotografera en av mina allra bästa vänner Anna-Karin när hon och hennes fina Lennart skulle gifta sig i Rådhuset i Umeå.
De har varit tillsammans i ... få se nu...det är det där med minnet... kan det vara 10 år? ... så att det stod Now or never på deras vigselringar från Efva Attling kändes ju passande!

Vi gick till Döbelns park för fotograferandet och jag hade lånat en systemkamera från skolan som jag inte använt på länge så jag fick lite problem med exponeringen... men det blev fina bilder ändå eftersom brudparet var så duktiga och avslappnade och vädret var så vackert.

Cirkusfisken

Hela cirkusshowen teckentolkades av fröknarna eftersom Filips förskoleklass även har en hörselprofilering.

I torsdags var det dags för framförandet av Filips förskoleklass cirkusföreställning "Cirkusfisken". Och oj vad de jobbat mycket med den här showen! Det var inte lite många barn och tricks inblandade.

Man får inte lägga ut bilder på barn på internet om de går att identifiera och man inte har tillstånd från deras föräldrar, så därför har jag maskerat vissa bilder av barnen:

Hästarna kom ut först.

Också fanns där elefanter. Och lejon, men de fick jag inte till nån bra bild på.

Sen trollades det - barnen tryckte in en pinne genom en ballong UTAN att den pang:ade - wow!

Jättefina clowner fanns där också. Och jag tänkte på hur olika läraryrket kan vara mellan förskole- och gymnasienivå :-)

Sen blev det trolleri igen... en kanin skulle trollas fram ur en stor hatt...

...MEN det kom ett CIRKUSSPÖKE istället!

Det var nåt mystiskt med hatten när de sen bar den av scenen - den hade både fötter och händer :-)

Snart var föreställningen slut och barnen teckentolkade till en slutmelodi.

Favoritspöket.

Det fick vi tur nog ta med oss :-)

Trött sliten utmattad + litet inredningsreportage

Här har jag suttit limmad om kvällarna senaste tiden i arbetet med betyg och bedömning och det är ju tur jag trivs med utsikten.

Det är tuffa tider att vara lärare den här tiden på året! Så mycket som ska gås igenom och tråcklas ihop till ett A B C D E eller i värsta fall ett F i betyg. Stressande detektivarbeten för att reda ut vad en elev med F-risk måste lämna in, har lämnat in, var de lämnat in (det finns många platser att leta på) och om det som de tillslut lämnat in räcker till ett E ska tas ställning till nu. Det är inte som att man inte försökt hjälpa under året, men det är väl deadlineeffekten som gör att det ska vaknas till precis på slutet. Man bokar också in tider för att hjälpa i sista stund men hälften av gångerna dyker de inte upp. Så mycket krav att de inte pallar med eller vad annat det nu kan vara.

Mitt i det hela ska man även förbereda lektioner, hålla reda på att kursutvärderingarna blir utförda (annars finns risken för försämrad löneutveckling), och planera för utsparkar med mera. Och sen stod jag plötsligt och bakade till en grupp sent i går kväll vilket väl inte kändes så väl genomtänkt, men vad ska man göra när man ska säga hejdå åt gulliga elever som man har haft varje vecka i tre års tid och som nu ska ta studenten och man aldrig vet om man får se igen eller ens känna igen nästa gång man ser dem?!

På kvällarna när man ska sova så ilar det i magen av ångest och man kommer på saker man glömt eller är rädd att glömma. Häromkvällen låg jag och vred mig till klockan var nära tre trots att jag mellan varven försökte avprogrammera mig med kattvideos. Igår kväll somnade jag som tur är av pur utmattning "redan" strax efter tolvslaget.

Och nu tycker jag vi gör ett inredningsreportage av det hela för att lätta upp stämningen lite! Jag är jättenöjd med inredningspyntante just nu. Har färska blommor och guldiga detaljer och gröna färger som ger den där finishen som jag tydligen gillar nu. (Ni får tänka bort datorn bara, den packar jag undan när jag inte behöver jobba)

Nä nu är det back to business. Ska göra en genomgång till ett nytt moment i en kurs nu.

Livsstil i mina kvarter

Haha! Det här har jag inte sett! Jag skulle kolla om jag fanns på Hitta.se och det gjorde jag men jag visste inte att man kunde hitta en massa statistik om sitt kvarter! Det här är vad Hitta.se anger som livsstilen kring mina kvarter:

Känns som att jag har hamnat rätt så rätt om man så säger. VolksWagenägare och 223% fler FI-röster än riksgenomsnittet känns tryggt!

Fina saker för sommaren

Jag behöver inga fler kläder och accessoarer men inför varje ny säsong blir man ju ändå sugen på att köpa nånting nytt.

Här är nåra saker jag spanat in som typ skulle rymmas i sommargarderoben:

Maxiklänningar och kimonos går fortfarande hem hos mig. Dessa är från Asos, Asos, Zara.

Snygga väskor är alltid kul att ha, jag gillar mönstrade på sommaren. Från Other Stories, Mango och Mango.

Stora mönstrade sjalar är bra att ha när man sommarfryser. Båda från Mango.

Till sist, bekväma mjuka armband i fina färger. Från Mango.

Vi sover i havet!

Jag hade nästan glömt bort den här roliga (enligt mig då) filmen som jag la upp på Vimeo några veckor sedan. Det är från våran utflykt till Höga Kusten vid påsk och föreställer en övertaggad Filip som missuppfattar min översättning av Journeys låttext "Any Way You Want It". "Precis som du vill ha det" blir alltså "Vi sover i havet".

Gull!

(Om videon inte fungerar att titta på här i bloggen så har ni direktlänken här: Vi sover i havet)

Vi sover i havet from Anita B Johansson on Vimeo.

"Det började så oskyldigt med diskbänken..."

Herregud vilken dag! Jag är helt mörbultad. Jag kom att tänka på min tidigare bildlärarkollega Solja Krapus träffsäkra dikt "Det började så oskyldigt med diskbänken" för den beskriver min dag ganska bra:

Jag skulle bara tömma en flyttkartong på sommarklänningar som jag tagit upp från källaren inför Teneriffaresan, men så blev ju den lådan tom så då tänkte jag att det var väl lika bra att fylla den med vintriga saker att bära ner i källaren.
I källaren stod inte lådorna som de skulle och en del var halvtomma så då började jag flytta runt där och fick plötsligt nya tomma kartonger som jag sen bar upp för att fylla med vintergrejer. Sen var det väl ändå dags att få fram trädgårdsmöblerna från under presenningen och då var ju de skitiga... osv osv osv.

Nu så här efteråt märks allt jobb knappt alls. Det enda tydliga tecknet på att något har hänt är de synliga trädgårdsmöblerna, och min ömma kropp.

Nya blommor och vaser

Man kan säga att jag gick in för det idag när jag gick på Hemtex medlemshelg med 25% rabatt på allt i butiken. Det blev hela tre nya vaser! Och en på Lagerhaus! ...fast den ska jag lämna tillbaka.

En av vaserna åkte direkt in i skåpet men här är bilder på de två som fått blommor och blader i sig:

En stor vit med 40-talskänsla.

Jag köpte fina små chrysantemum att ha i. De håller länge serni.

En...

...två...

...tre. Så. Nog med blombilder.

Det är väldigt vitt i köket nu sedan jag bytte ut det gula sedan påsken så det gröna gör sig bra.

En av de andra vaserna jag köpte och som direkt kommit till användning är en mässingsvas.

Kapade ner en del bladslingor från mina långväxta Gullrankor för att ha nåt grönt i vasen och för att få bukt med växterna.

Ps. Hemtex medlemshelg med 25% rabatt pågår även söndag förstås. Ds.

Teneriffa - Los Cristianos del 2/2

Andra gången vi åkte till Los Cristianos var syftet att shoppa. Eftersom vi hade drygt tre timmar på oss så gick vi först på sightseeing och kollade på den andra, mindre, stranden som vi inte sett då vi varit i Los Cristianos för att bada ett par dar tidigare.

Strandsidan började bra - världens mysigaste uteservering precis på stranden!

Mäh, där hade ju jag velat vara! Well, well, om det blir ett återbesök på Teneriffa igen så får jag väl antingen boka hotell vid stranden eller resa med vuxna.

Och sen strandpromenaden bredvid! Perfekt palmkantad.

Ja ni ser ju.

Stranden var betydligt mindre, så det blev närmare till vattnet. Gillade verkligen den här stranden! Kolla bara parasollerna av bast också...

Sen gick vi till det där shoppingcentret igen som vi passerat förra gången vi var där.

Vi åt glass, tittade på stora levande hummrar i ett stort akvarium i en restaurang, gick på Zara...

...och gick till sist en lång omväg till stadens enda leksaksaffär som inte låg vid stranden innan vi sen tog bussen tillbaka till hotellet och semesterns sista kväll. Jag kan inte minnas att jag köpte något annat än några små souvernirer men det var kul att se sig omkring.

Teneriffa - Los Cristianos del 1/2

Den större stranddelen i Los Cristianos.

Los Cristianos är det samhälle/småstad som ligger närmast det hotell vi bodde på på Teneriffa, och det var också dit hotellets gratisbuss gick när man ville bada eller shoppa.

Enligt fritidsledaren som informerade oss så är Los Cristianos en äldre något mer genuin spansk stad medan Playa de las Américas som i princip ligger sammanvuxen med Los Cristianos är mer turistisk. Enligt Wikipedia kan man gå mellan de två städerna på en palmkantad strandpromenad, fast det hann vi aldrig med under de dagar vi var där.

Vi besökte Los Cristianos två gånger, en gång för att bada och en gång för att shoppa. Det blev en del foton så jag delar upp det i två inlägg.

Första gången vi åkte till Los Cristianos var för att bada. På väg till den större stranden passerade man genom ett slags mindre shoppingcentrum med valvad utgång till strandpromenaden.

Vi följde med den skånska familj vars barn Filip blivit kompis med och de tipsade om just den större delen av stranden, så då gick vi dit.

Man kunde hyra solsäng eller ligga gratis på sanden.

Och uppe vid strandpromenaden fanns mängder med barer och serveringar. De får jag besöka nån gång när jag är på vuxenresa.

Det kändes först kallt i vattnet men så småningom hade även jag (nästan) doppat mig (inte huvudet).

Vi såg en båt i horisonten. Ett piratskepp!

Tack vare Lumixkamerans zoomförmåga så kunde vi sen till och med se lite detaljer på skeppet.

Hade jag varit på vuxenresa hade man ju gärna spenderat en del tid på såna här mysställen som man passerade till och från stranden, helt öppna restauranger som inte verkade ha några vettiga väggar eller dörrar att stänga om sig om nätterna.

Så här såg det ut där man hoppade av och på strandbussen. Det var stökigt och inte så fint förutom palmerna i centrumområdet, men desto finare vid stranden och shoppingen.

Titta på havet

I söndags så åkte jag och Filip till Obbola by för att se hur det går för ett par kompisar som nyligt köpt och flyttat in i nytt hus där. När vi ändå var så nära havet passade vi på att åka en liten sväng ut på stugvägarna för att se om vi skulle hitta nån fin havsvy.

Vi hamnade vid nåt som såg ut som en kombination av gammalt färjeläge och fyrplats.

Där fanns båtar med huggtänder (högst upp, kolla noga!).

Och knoppande buskar.

Videkissarna (eller vad de kan kallas) var mjuka att känna på.

Men inte riktigt lika lena som den här kinden.

Jag försöker alltid påminna Filip om vikten av stenar och strandfynd, sånt jag tyckte om att pyssla med vid havet som barn.

Och Filip hittade de här märkliga små spräckta stenarna.

Och en jättestor!

Ja det var ju bara att ta med den hem.

Jag fick ta hand om den stora och Filip tog hand om den lilla.

Det här såg så mystiskt ut i verkligheten men jag vet inte om det kommer fram i bild, ett hus som liksom kikade fram svävande mellan träden.

Och Filip han kikade fram bland stenarna.

Det var faktiskt första riktiga utflykten för lillebil, och det klarade den ju bra. Oj vad den ska få fara på många utflykter i sommar!

Teneriffa - Shopping

Det var ju inte helt lätt att shoppa i Santa Cruz med en sex-och-ett-halvt-åring som är sugen på leksaker, rastlös och som man måste ha stenkoll på så att han inte försvinner runt knuten i en stor främmande stad.
Men här är resultatet + en del annat vi köpte på hotellet och i närbelägna Los Christianos:

Tre väskor hittade jag i en väsk- och accessoarbutiken som hette PARFOIS. Hade nog kunnat köpa fler, bland annat denna väska men jag satte upp handen och sa STOPP.

Också den här sjalen.

Filip ville ha en solfjäder med vackra bilder så han valde denna.

Jag valde jag plötsligt denna solfjäder. Visste inte vad jag skulle ha den till för det är ju liksom inte som att man sitter och fläktar sig med solfjäder i Umeå särskilt ofta, men den visade sig funka KLOCKRENT som inredningdetalj i mitt hem. Jag börjar känna mig som en sån där tant man mötte under sin uppväxt, sån som hade ett finrum med spanjorska-docka och solfjädrar.

Här är Filips grejer: han ville ha läskiga leksaker men även ett par (läskiga även de) souvernierer i Santa Cruz. T.ex.en Teneriffa-t-shirt (med piratdödskalle på) och en liten låtsasvulkan med mera. Köpte också en mängd badleksaker i hotellets butik också.

När vi kom tillbaka till hotellet var han så vansinnigt sugen att leka med grejerna med nån lekkamrat så han liksom agnade en lekfälla vid närmsta pool. Ställde upp leksakerna och satte sig och väntade på att nån skulle dyka upp och vilja leka och gick även och frågade nåt barn som han såg. Läppen började hänga allt mer på honom (och på mig typ) men så PLÖTSLIGT fick han napp på ett par leksugna killar från Skåne som han sen hängde med en del under resan. Puh!

Coolaste grejen vi köpte enligt mig var pennor som skiftar färg när man målar på dem med en magisk vit penna.

Här är de magiska pennorna.

Teneriffa - Loro Parque

Entrén till Loro Parque.

Fortsätter rapportera från Teneriffaresan här... På fredagen, den fjärde dagen på ön, hade jag bokat en heldagsutflykt till Loro Parque. Enligt reseledaren så ska det vara en av världens bästa djurparker så det kändes ju peppande.

När Filip fick vakna tidigt fjärde dagen i rad så frågade han "Mamma, får man inte sova på paradisön?", hehe, men vi var snart pigga och på G för en rolig heldagsutflykt.

Bussresan mellan vårt hotell i Los Christanos som ligger i södra Teneriffa och Loro Parque som ligger i norra Teneriffa tog nånstans mellan 1,5 - 2 timmar men det är ju ingenting för oss väster-norrbottningar ;-).
Och parken var verkligen jättefin - så förbered er på ett långt inlägg!

Medan vi väntade på bussen till Loro Parque så pyntade vi Filip med en av de stora blommorna från buskarna framför hotellentrén.

Det är roligt åka buss på en ny plats för man får ju trots allt se ganska mycket.

Det är t.ex. verkligen intressant att se skillnaden i naturen mellan Teneriffas södra delar som är väldigt "vulkanigt", kruttorrt och färglöst med mycket kaktusar...

...till Teneriffas norra delar som är frodigt grönskande och djungellikt.

Så fint - jag skulle hemskt gärna åka hit igen och utforska ön mer!

Så var vi äntligen framme och innanför portarna på vackra Loro Parque.

Det började med att man fick gå över en damm in i en djungel.

I dammen fanns tjusiga svarta svanar och hungriga fiskar som kollade in publiken.

Därefter kom vi in i en väldigt välansad palmskog där man passerade olika djur.

Till exempel pingvinhuset som de verkade mäkta stolta över. Det är väl det där med snön och kylan de är fascinerade av... burrr.

Man kunde kolla hur det såg ut under vattenytan också, här en dykare som är på väg att städa i akvariet.

En mycket kamerasugen liten pingvin.

Pingvinerna bodde i något som såg nästan rymdliknande ut.

Vi tajmade sen precis in en föreställning med parkens späckhuggare som befann sig i en annan sfärformad byggnation.

Mäktigt stora och faktiskt gulliga (!). Här skojar en av skötarna med en späckhuggare som den "gömmer" sig för bakom stolpen.

Tittut, typf!

Filip "dog" mest över sötheten hos uttrarna. På hela djurparken alltså - då väljer han uttrarna!

Flamingofåglarna bodde flott.

Ett växthus med fokus på orkidéer fanns där också.

Det här var supermodellen - gigantisk och perfekt belyst från ovan.

Två brittiska damer som njuter av sin picnic i djungelskuggan.

Sen hittade vi en enda åk-grej, en liten berg-och-dalbana i form av en späckhuggare. Den åkte Filip sex (6!) gånger!

Sen kom vi in en akvariedel med maneter, maneter, maneter...

Magiskt vackert!

Sen hittade vi till delfinariet.

Fem pigga delfiner hade de där vad jag kunde se.

Delfiner ser alltid så glada ut.

Jag har så blandade känslor över det här med djurparker men de verkade i alla fall snälla och personliga med sina stora "fiskar". Sen tänker jag att de här djuren som alla får komma och se och uppleva har ett viktigt jobb, en massa människor får genom upplevelsen en personlig anknytning till djuren vilket göra att man på sikt kanske blir mer medveten och intresserad av att djuren i naturen ska ha det bra.

Sen dog Filip när en liten flicka och inte han blev utvald att bli dragen i en båt av en delfin - jag försökte förklara att det väl var han och några hundra barn till i publiken som satt och fällde tårar av avundsjuka!

Efter delfinerna råkade vi på monsterväxter - kolla bara denna kaktus! Shiiiiit alltså!

Och den här växten som ser ut att vilja äta upp en!

Plötsligt passerade vi utkanten av parken och då kunde vi kika ut på en väg och en strand.

Sen dök vi in i djungeln igen. Älskar't!

Vi pic-nic:ade vid alligatorerna sen.

Såg en tjusig stor fågel gå fritt i sen skogsdunge.

Vi såg även på tok för många papegojor i burar (säkert närmare hundra burar) insprängda här och där i parken och som folk inte verkade ett dugg intresserade av. "Loro parque" betyder nämligen papegojparken och det var med papegojor de började sin verksamhet. De kunde gott slopa 99% av de burarna!

Sen kom vi till en av mina favoritdelar - akvariet med hajar och andra stora fiskar. Så häftigt när man kan gå under/genom akvariet så här med fiskar runt omkring.

Filip pausar medan en haj passerar.

En stor en hade låg och latade sig på taket ovanför oss. Såg roligt ut!

På vägen ut köpte vi en papperskopia av det foto de tog när vi kom. Kul att ha som minne, men vi tyckte den blågula papegojan kunde väntat med att tvätta sig till efter att bilden togs :-)

Bra jobbat om du orkat läsa inlägget ända ner hit! Det var i alla fall en toppenutflykt. Framförallt för att parken var en upplevelse i sig då den var så himla vacker!

Första majdemonstration

Hörde trummor och bastubor och såg detta passera utanför mitt sovrumsfönster nyss.

Jag gillar det här att man inte missar mycket när man bor så centralt. Fast jag får lite dåligt samvete! Bra jobbat och förlåt att jag inte går med!

Valborgsmässoafton - utan eld

Valborg är ett firande som jag kanske inte är superentusiastisk över (på grund av att det inte händer så mycket mer än sång och eld och oftast är kallt) men jag vill ju ändå inte missa det eftersom det är ett så tydligt vårtecken. Så jag hade bestämt med Filip och Pelle att åka till nån brasa. Vi åt först tillsammans och gjorde roliga teckningslekar (se på min instagram). Sen åkte vi för att se lite firande.

Först till Baggböle Herrgård eftersom det var bra där på Valborg förra året

På något vis så slarvade med att vara i tid, så folk var redan på väg därifrån när vi kom.

Och brasan hade de inte lyckats få fyr på eftersom den tydligen var för blöt.

Många barn försökte göra sitt bästa för att hjälpa till.

Filip står och kollar genom rökpuffarna.

Nä, det kändes inte som nån större idé att stanna kvar här.

Vi gick i alla fall runt på området en kortis.

Sen blev det hejdå Baggböle och hej och hejdå till två andra brasor.

Vi åkte vidare till firandet på Grubbe där vi gav upp efter en halvtimme då inget hände och ingen eld tändes. Sen provade vi sista brasan som var på Ön. Där brann det inte heller, var tokmycket folk och hade börjat regna så vår entusiasm rann helt av oss och vi orkade inte ens kliva ur bilen.

Nu lät det säkert som att vi inte hade det så bra men det var mysigt med mat, teckningslekar och utflykt trots allt även om det inte blev så mycket brasor i slutändan.