Teneriffa - Santa Cruz

Den tredje dagen på Teneriffa hade jag bokat in en bussresa till Teneriffas huvudstad Santa Cruz. Shopping i fyra timmar i en 250 000 personersstad lät ju lovande tänkte jag.

Det blev trots allt kanske ingen toppenutflykt då staden inte var så rolig och vi inte hade så mycket tid på oss men det är ju alltid roligt att se sig omkring och vi fick ju shoppa en hel del:

Jag fotograferade hotell genom bussfönstret medan vi hämtade upp andra shoppingentusiaster i våra grannhotell i Los Christianos. Jag kände mig nöjd över vårat hotellval eftersom de flesta andra jag såg var mer betongiga och skokartongiga (fast säkert jättefina ändå).

När vi väl kom fram till Santa Cruz var det lite av en antiklimax. Det visade sig vara en industristad. Här var typ mysigaste punkten på hela shoppinggatan. En klunga med tre träd med gubbar på bänkarna Jag hade trott det skulle vara breda esplanader med shopping och mysiga uteserveringar i varje hörn, men nej.

När vi hetssprungit i butiker (man måste skynda sig när man är ensam med en 6-åring) längs hela gågatan så landade vi på - MacDonalds! I och för sig en fin MacD men ändå inte roligaste valet, fast fort går det ju att få maten.

Utanför MacD fanns denna öppna torgliknande plats. Och jo det ser ut som mysiga uteserveringar där till höger...

...men tittar man närmare så var det bara metallstolar på stenplattor.

Närmare hamnen hade man ansträngt sig lite mer.

Det här var utsidan av en överbyggnad full med blomrankor till något som jag tror kan ha varit en tågstation eller liknande.

En väldigt clean pöl med en fontänstråle i mitten.

Här började det se lite intressant ut men vi hann inte utforska mer för tyvärr så hade vi inte så gott om tid på oss i Santa Cruz.

Efter ett besök på stora varuhuset El Corte Inglés hade vi händerna fulla med påsar av shopping till både Filip och mig så då satte vi oss vid busshållplatsen och taxibilarna utanför för att vänta på bussen tillbaka till hotellet.

Medan vi väntade fick vi tid att ta en massa selfies.

Fina Fjonken*. (*Filip-pojken blir Filip-ponken som blir Filijonken som blir Fjonken. :-) )

Sen kom bussen och vi körde tillbaka ner mot Teneriffas torrare södra delar.

Teneriffa - Hotellrum med mera

Andra dagen på hotellet började finfint speciellt för Filip - då fick han äta frukost med självaste Bamse på hotellrestaurangens uteservering! Inte utan att man blev lite starstruck som vuxen också ;-)

Oj vad det har varit svårt att få till inlägg här i bloggen! Det har varit så många bilder att välja bland och att redigera. Jag själv tycker ju att ALLA bilder från resan är intressanta men jag känner att jag ju måste hitta nåt sätt att göra inläggen lite mer givande för er som läser.

Inte för att jag vet om jag lyckats med det men nu kommer här ett gäng bilder från hur det såg ut inuti hotellets olika delar, där vi bodde och i matsalen och så.

Andra dagen på plats på Teneriffa var Filip en blandning mellan trött och speedad vilket jag tycker att de här bilderna visar rätt så bra :-)

Om jag då fortsätter med bilder från restaurangens utedel så såg den ut så här. Fint med utsikt mot poolen men tyvärr var utsikten avskärmad med (genomskinlig) plast eftersom de hade problem med fåglar som kom för att stjäla och bajsa på maten.

Så här såg det ut inne i restaurangen där alla bufféer serverades. Den låg förstås i anslutning till uteserveringen i föregående bild.

Hotellentrén.

Vi bodde i en av etagelägenheterna precis vid största poolen. Den andra från höger (se nästa bild där jag ringat in med rött)...

...här alltså! (se röd ring)

Här är ingången till just våran etagelägenhet. Såg ut som ett pyttelitet radhus faktiskt.

När man vände sig om så såg man nästa rad med radhus, ett par meter högre upp eftersom husen stod på en ganska stup slänt.

Här ser man Filip vid vårt hotellrum och vår "gata" lite bättre.

Här vårt sovrum, det låg på nedervåningen i hotellrummet/etagelägenheten. Och det var förstås inte så här stökigt när vi kom...

Det var så himla svårt få till bra interiörbilder pga de stora fönstren som orsakade motljus, så det är lika bra visa upp proffsfotograferade bilder. De här är nästan identiska med hur det såg ut i vårt hotellrum:
Nedervåningens sovrum med altan såg i princip exakt ut så här innan vi stökade till det.

Också övervåningen med balkong. Fast vi hade annan utsikt, mot poolen, och vårt rum var något bredare - det här ser lite trångt ut.Köket (köksvrån) var på den här våningen men det fick jag inte till någon bild på.

Här syns vår nedre altan.

Och här är vår övre balkong.

Vi gick en liten rundtur på området andra dagen. Här är "vår gata" när man gått uppför den. Vår huslänga är nu till höger i bild alltså.

Där stod det här fina lusthuset eller vad man ska kalla det.

Sen gick vi vidare uppför slänten för att kolla de andra husen.

Filip har tråkigt på en information från Fritidsresors representant Victoria. Den hölls på den stora uteservering vid stora baren. Där var egentligen bara folk när det var underhållning för barnen och uppträdanden på kvällen och eventuellt för de som hade all inclusive och fick mellanmålen här.

På kvällen såg det ut så här när det var underhållning för barnen.

Filip ledsnade aldrig på att dansa med Bamse!

Det var det. Nästa inlägg kommer handla om vår shoppingutflykt till huvudstaden Santa Cruz!

Teneriffaresa - Pooler och palmer

För att hitta nån slags struktur i alla bilder jag tagit på hotellområdet så tänkte jag att börja med att visa bilder på och kring poolerna (och palmerna) då jag gick runt och fotograferade främst första kvällen. Hotellet vi bodde på hette som jag tidigare sagt Gran Oasis Resort men som kallas Blue Star Oasis på Fritidsresors sida. Blue Star är deras märkning för extra barnvänliga hotell. Det visade sig vara ett riktigt lyckat val för oss så jag kan verkligen rekommendera det till andra barnfamiljer!

Dels var det så himla fint och grönt och frodigt kring hotellet och polerna trots att vi befann oss på Teneriffas södra sida som är allmänt brunt och uttrokat. Vi fick också ett rum (som jag kommer visa i ett annat inlägg) som låg alldeles vid poolerna och inte uppför en massa trappor. Också fanns en hel del aktiviteter som roade barnen på ett bra sätt. Där fanns tre olika (eller egentligen fyra för den mellanstora hade en bubbeldel) pooler med olika djup även om bara bebispoolen fungerade helt säkert för en sån som Filip som inte lärt sig simma ännu.

Först bilder på och kring den mellanstora poolen:

Etagelägenheter (med två balkonger) vid den mellanstora poolen.

Filip inspekterar.

Det var lite väl djupt för Filip i alla pooler utom bebispoolen så man fick ha stenkoll på honom när han var i vattnet. Han hade så klart en massa flytleksaker till hands men de kan ju lätt slinka av, eller läcka luft.

Också lite bilder på och kring den stora poolen:

Bilder tagna en annan dag vid den stora poolen som var pampig med sina Elefantskulpturer som sprutade vatten.

Också bilder från första kvällen vid en tidpunkt då inte alla solsängar var paxade med handdukar.

Den stora poolen var den djupaste. Förutom elefanterna så hade den en liten "ö" i mitten där man kunde sätta sig i en soffa i vattnet och ta det lugnt.

Ön kantades av vattensprutande sköldpaddor.

Vi bodde nedanför den högsta och längsta trappan på hotellet.

Här syns scenen där det var minidisco och framträdanden på kvällarna.

I bakgrunden, bortanför scenen, kan man se en mindre vulkan sträcka sig upp till vänster i bild, och den stad som skymtar är Los Christianos som hade ett par riktigt fina stränder.

Teneriffaresan - Mot paradisön!

Nu har jag börjat redigera bilderna från Teneriffa. Inte helt lätt kan jag säga - jag har fått ett otrevligt blåstick på alla bilder tagna vid poolen! Jag får ursäkta mig med att jag av naturliga skäl inte är så van att fotografera i poolmiljö så jag missade att vitbalansera korrekt.

De här första bilderna är mest från början av resan, innan vi ens lämnade Sverige:

Flyget till Teneriffa gick tidigt på morgonen den 7 april så vi var tvungna boka in oss på Clarion Hotell på Arlanda natten före. Där bodde vi himla bra, och typ 100 meter till incheckningsdisken :-)

Clarion var lite flott och businessaktigt.

Också hade de spejsiga mattor i hotellkorridorerna.

Innan vi skulle gå och lägga oss gick vi till ett av matställena i Sky City på Arlanda där vi hade fin utsikt över planen som lyfte i skymningen.

Filip frös så han såg ut så här när han satt och spelade på sin Nintendo medan jag åt klart min sushi.

Lite märkligt att spendera en kväll och natt på en flygplats.

Klockan 5.20 ringde väckarklockan och det var kämpigt för Filip att kliva upp men han var ändå vid gott mod. Här sitter vi vid vår gate och gäspar i kapp.

Största peppen var inte egentligen resan för Filip utan - ta daaa - dessa klistermärken som han längtat efter i över två månader! Vi hade beställt dem i Taxfree-broschyren vi fått hem inför resan och han visste att de väntade på honom på hans flygstol i planet.

6 timmar senare satt vi så äntligen på transferbussen till vårt hotell på Teneriffa. Oj vad det var mycket pepp hos Filip då!  För palmer, blommor, solen...

...och sen poolen! Tror det tog oss högst 20 minuter från då vi kom till hotellet innan vi plaskade och solade vid poolen.

Eller förresten, vi hann ta dessa hemska bilder allra allra först.

Tur det blev bättre sen haha!

Hemma från Teneriffa!

Ja egentligen kom vi ju hem redan igår vid lunchtid jag och Filip men det har varit så fullt upp och vi har varit rätt trötta så jag fick lov att prioritera bort bloggandet.

Det var lite tufft åka på jobbet idag också, och där har det dessutom varit gasen i botten. Lyckades klämma in ett däckbyte på bilen på en tidig lunch också. Allt på en gång ska det tydligen vara!

Innan jag finner lite mer tid att lägga ut bilder från resan vill jag bjuda på en av mina favoritbilder; en panoramabild jag tog med mobilen och som visar en 180-graders vy från vår övre balkong i etagelägenheten vi hade på hotellet Grand Oasis Resort.

(Klicka på miniatyren längst ned i inlägget om du föredrar att titta på bilden i horisontalt läge :-) )

Påskaftonsutflykt till Höga Kusten

Målet för påskaftonsutflykten - Björkudden Hotell & Restaurang.

Några dagar före påskhelgen bestämde jag och Filips pappa att vi skulle hitta på nån slags längre utflykt tillsammans med Filip under påskhelgen. Efter lite googling hittade vi Björkudden Hotell & Restaurang som både erbjöd Påskbuffé och som låg lämpligt långt bort - precis vid Höga Kusten-bron.

På påskaftonsmorgonen packade vi ihop lite picknick på varsitt håll och sen börjde vi köra lite sick-sack söderut i riktigt fint väder.

Vid tolvtiden höll Filip på att balla ur i bilen så då letade vi snabbt upp ett picknickställe. Det blev vid Mosjöns camping där det väl inte var så märkvärdigt fint nu men väldigt fint på sommaren vilket ni kan se på bilderna längst ned i det här inlägget som är från en tidigare utflykt.

När vi kom fram till Höga kusten tog vi en om en omväg för att få se mer av de fina utsikterna och råkade då passera Mannaminne som ligger i närheten av Nordingrå. Där passade det bra att stanna och titta runt.

På Mannaminnes hemsida står det att det är "en annorlunda kulturupplevelse" och det håller jag verkligen med om. Det var ett tag sedan jag var där men jag har nästan glömt hur mycket det finns att titta på.

Förutom olika tåg, spårvagnar och ett skepp så fanns där även ett flygplan.

Och mängder med olika typer av gamla hus och olika saker som skapar nostalgi, som telefonkiosker.

Man kan bo där också, de har både stugor och ett litet hotell.

Flera hus med konst i finns det också.

Och andra saker som är finurliga, fina och roliga att titta på.

Men vi skulle ju vidare så vi satte oss snart i bilen igen.

Efter lite sicksackande på bakvägarna runt Höga Kusten så kom vi då fram till Björkudden där Höga Kustenbron bildade fond.

Vid vattnet låg det förstås.

I restaurangen serverades en mycket god hemlagad påskbuffé.

Där var lagom med folk och servitriserna hade dagen till ära hucklen på sig och fräknar målade på kinderna.

Efter maten gick jag på upptäcksfärd med Filip och tittade på utrymmen var herrgårdsfina...

... och utrymmen som var lite mer 1970-/80-talsfina.

En riktigt bra utflykt var det, jag rekommenderar den varmt!