Blåvitt och silver

Tänkte visa lite loppisshopping jag gjort senaste tiden!

I veckan var mamma och en gemensam vän till oss på besök hos mig. På en loppis i Obbola fick jag av mamma ett sånt här snurrande fat med skålar i som man brukar se på loppisar ibland. Oftast är de i teak med glasskålar, men denna var i nysilver och med som en spegel på ytan under skålarna. Very elegant. Har just nu flingor och toppings i den till frukostfilen inspirerad av hotellfrukostar.

Jag brukar inte äta fil och flingor hemma så ofta, men har fått ett helt nytt sug efter detta då jag köpt så fina blåmönstrade tallrikar hos min kompis loppis i Obbola (tallriken till vänster). Har även lyckats komma över några flytande blå vinranka för en billig penning via Blocket (tallriken till höger). Köpte även uppläggningsfat och kaffekanna utan lock med flytande blå. Det är pga Elsa Billgrens blogg jag blivit sugen på blåvitt, hon handlar blåvitt porslin i parti och minut  :-)

Silvrig (troligen nysilver) kaffekanna, sockerskål och mjölkkanna köpte jag också hos de som sålde flytande blå. Anledningen är att jag vill ha kanna som matchar nåra fina koppar med silverkant (jag vet, suck, inte viktigt att det matchar, men ni får komma ihåg att de flesta har hobbies och det här är min) jag fått av min mamma för länge sedan då de flyttade från sitt stora hus till liten lägenhet. Kopparna syns här nedanför:

Kopparna jag fått av min mamma. Är de inte fina?!

Klubbviken

Senaste veckan åkte jag upp några dagar till mina föräldrar i Piteå. Där tog jag en dag katterna med mig till mina föräldrars stuga i Klubbviken så att de skulle få lite luft.

Glömde fotografera katterna med systemkameran men här är lite bilder från stugan, bastun och gäststugan bland annat.

Kattlarm

Är i Piteå hos mina föräldrar nu. P.g.a. att min pappa är sjuklig och ibland ramlar har de en larmanordning (ser ut som en gammal telefonsvarare) som går till en larmcentral Örebro som skickar ut sjukvårdare om något skulle hända. En av katterna, Lucia, verkade tycka det var dags för lite action, så hon promenerade rakt på larmknapparna så att larmet gick!
Som tur var ringer de upp innan de kommer så jag fick ju förklara att det var katten som larmat... :)

Lucia sover oskyldigt efter sin fadäs.

Nisses huggtänder verkar vara lite för stora för hans mun så de sticker ofta ut lite.

Luftballong över våra huvuden

Förra söndan när jag och Filip satt och åt middag i köket så upptäckte vi plötsligt att en luftballong passerade jättenära oss över gården. Förstår inte riktigt var den tänkt landa inne i stan men förmodligen var den inte riktigt så nära som det kändes, kan tänka mig att den landade typ på någon grusplan på mässområdet på andra sidan stan, eller något sådant.

Nu har Filip farit till sin pappa för att vara med honom i tre veckors tid. Det blir jobbigt att vara utan honom så länge men som tur är så är de inte bortresta hela tiden så jag kommer nog försöka få till nån träff. Själv åker jag till Piteå och mina föräldrar ett par dagar. Sen ska jag få gjort lite utsortering i mina förråd när jag är hemma ensammen. Är så himla less alla grejer! Sen ska jag vuxenroa mig också, dvs träcffa kompisar och dricka vin. Det blir kul! :-)

Bilsemester 2017 del 6: Örebro

Efter Göteborg var vi oundvikligen på väg mot slutet av vår resa. Två nätter till så skulle vi vara hemma i Umeå hos katterna igen.

En av nätterna på vägen hem bokade jag i Örebro på Hotell Borgen, eller om man ska ta det krångliga namnet - Clarion Collection Hotel Borgen, och det blev så himla bra. Dels på grund av boendet i den borgliknande byggnaden som är pampig och vacker, rummet och läget perfekt vid Svartån ett stenkast från Örebro slott. Även på grund av vädret, stämningen och den stora konstutställningen OpenART som pågick överallt kring stan. Jag ville så himla gärna stanna, men citysemestrar med Filip funkar inte.

Här är lite bilder som jag tog kvällen då vi checkat in på hotellet:

Ett verk från OpenART.

Ett verk från OpenART med vårt hotell i bakgrunden.

Hotell Borgen.

Lite gerillakonst som det verkade, alltså ej något ur OpenART.

Här hade jag gärna gått in! Supertrevligt ställe som lågt precis vid hotellet.

Vårat hotellrum.

Restaurangen på vårt hotell.

Det här var sista inlägget från vår bilsemester inser jag nu eftersom den sista natten på resan ju var på samma ställe som där vi sov vår första natt, och det har jag ju redan bloggat om. Men jag lägger in ett par "sista bilder" som jag tog där på hemresan:

Sjösunda Årsunda Camping vandrarhem & stugor.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att vi har varit på toppenfina ställen MEN det det har varit på tok för mycket körande och för lite upplevelser. Sen känns det som att Filip har börjat komma i en övergångsålder där han har andra behov än tidigare. Inte så lätt att underhålla. Eller så räcker jag helt enkelt inte till som ensam förälder på resa. Nästa år får det nog bli en annan modell av semesterresa tillsammans med sonen.

Bilsemester 2017 del 5: Gammal vänskap och Göteborg

Vi kom till Göteborg söndag den 2 juli och stannade där på Hotell Liseberg Heden i tre nätter. Ska man på Liseberg så visste jag att det var bäst vara där i början på veckan så därför hade jag medvetet bokat våra dagar där då.

Det var skönt att bo på hotell, vi njöt riktigt ordentligt efter flera nätter på vandrarhem där man ju ska både bädda och städa och planera frukost med mera. Hotell Liseberg Heden var också riktigt bekvämt också, och lagom promenadavstånd till Universeum, Liseberg, Trädgårdsföreningen och biograf som var våra huvudmål i staden.

Som en fin bonus återknöt jag också kontakten med min gamla kompis Jenny som bor i (eller utanför) Kungälv. Vi var en gång (1989-90) som 17-åring (Jenny) och 19-åring (jag) aupairer i Malahide utanför Dublin där vi lärde känna varandra, och sist vi träffades varr förmodligen 1993 eller 1994. Det kändes ganska fantastiskt och otroligt och roligt att träffas efter så många år. Båda har fått barn och ansvarsfulla jobb och sist vi träffades så var det mest prat om killar och fester haha! Hon och hennes yngste son (hon har tre barn) följde också med oss på Liseberg vilket ju var toppen.

Tydligen tog jag aldrig fram systemkameran i Göteborg så alla bilder är tagna med mobilen.

Fina fina Jenny och hunden Roxy vid böljande ängar vid deras villaområde de just var på väg att flytta från.

Coolt ha en kyrkoruin i kvarteret.

Alltså! Vilken nostalgi att träffas igen efter så lång tid! (Ser ut som att mina ögonbryn är ihopväxta men det är de inte)

Hopp till Universeum i Göteborg.

Trädgårdsföreningen.

Mitt favoritcafé/restaurang vid entrén till Trädgårdsföreningen.

På bio för att äntligen se Dumma mig 3 som vi längtat efter i flera månader. Äntligen hade den haft premiär!

Utsikt från vårt hotellrum.

Dags att lämna Liseberg sent på kvällen.

Nästa inlägg; Örebro!

Bilsemester 2017 del 4: Strömstad och Kosteröarna

Fredag den 30:de juni åkte vi till Strömstad för att stanna två nätter. Här prickades en hel del av från den checklistan jag satte upp inför sommaren för mig själv när vinterdeppen var som värst, d.v.s. sol o värme, uteserveringar, båtar, vatten, öliv med mera.

I Strömstad bodde vi på Hostel Roddaren med gångavstånd till centrum, åkte båt ut till Kosteröarna (eller till en av Kosteröarna), åt båda dagarna middag på samma restaurang (Backlunds) i småbåtshamnen. Filip åt båda gångerna en liten hink färska räkor (se bild här) tillsammans med ett par brödbitar till "dagspris" som jag först andra gången upptäckte att det är lika med svindyrt (249 kr!) men nåväl det var det väl värt, Filip var överlycklig.

Här är en del bilder från turen ut till Kosteröarna, och på slutet nåra få från Strömstad. Finns mer på min instagram @anitabjohansson. Väldigt blåa bilder som jag försökt redigera men det tristaste som finns är att redigera bilder med färgstick så de får duga som de är nu:

Tillbaka på fast land inne i Strömstad igen.

Vid småbåtshamnen i Strömstad.

Det regnade guld över Filip i Strömstad; dyra räkmiddagen på favoritrestaurangen Backlunds och en jättestor låda Lego Minecraft. :-)

Nästa inlägg; Gammal vänskap och Göteborg!

Bilsemester 2017 del 3: Rottneros park

Den tredje dagen på resan åkte vi till Sunne och Rottneros blomster- och skulpturpark. Där finns en numera privatägd herrgård och en bunt andra tjusiga byggnader som tillsammans med parken byggdes efter en brand av den tidigare herrgården 1929. Kanske ni känner till att Selma Lagerlöf använde herrgården som inspiration till Ekeby gård i Gösta Berlings saga.

Förutom att en blir rätt less på mängden av småporriga skulpturer av nakna flickor som pillar på sina kroppsdelar och muskelspännande poserande nakna pojkar, vilket även Filip reagerade på, så är ju parken som helhet otroligt vacker, lummig och prunkande, vilket var precis vad jag sett fram emot att få se i sommar.

Här är't:

Filip smyger i nån slags ihålig häck av tuijor (?).

Barn behöver inte vara sysslolösa, det finns en stor del av parkområdet som innehåller lekpark och äventyrspark.

Tillfällig utställning med miniskulpturer i brons av en nutida skulptör.

Den privatägda herrgården. Eller som jag sklule vilja kalla det - mitt framtida boende.

Fler bilder på samma herrgård kommer här:

Ber om ursäkt för den bildströmmen, här kommer andra delar av parken:

Det var det! Nästa dag åkte vi vidare till Strömstad. Då blir det mycket båtar och vatten i bild :-)

Bilsemester 2017 del 2: Trollstigen och värmlandsidyll

Filip vid linbanan vid det vandrarhem vi bodde på i den värmländska skogen.

Andra dagen på resan så lämnade vi Gävleborgs län och åkte in i Värmland. Lesjöfors och en barnvänlig Trollstig i skogen där var något vi skulle besöka på vägen till vårt vandrarhem.

Egentligen hade jag tänkt vi skulle åka till den här magiska platsen...:

...en gammal gruvgång som heter Tilas stoll och ligger vid Persberg, men den var tyvärr avstängd pga att det finns dolda slukhål där.

Nåväl, när jag fick reda på det så googlade jag då reda på "Trollstigen".

Den visade sig vara 3 km lång, varav nära 2 av dessa kilimetrar var i kraftigt uppförslut på stenig stig. Det var duktigt jobbigt både för mig och Filip! Fick sätta oss och vila och dricka vatten flera gånger.  Massor av troll och andra varelser såg vi i alla möjliga former, skapade av tillsnickrade figurer men också av pinnar, träd och naturliga klippformationer.

Vi hade bara mobilen med oss i skogen så jag ber om ursäkt för kvalitén:

Klicka på miniatyren för att se panoramabilden i större storlek.
Lättnad då vi kommit ner på normal marknivå :-)

Sen åkte vi till Prästmyrens vandrarhem i Ransäter, inne i den värmländska skogen:
Vandrarhemsägarnas hus där man blev serverad frukost om man ville.

Vårat rum.

Dagen efter var det dags för Rottneros skulpturpark, men det får bli nästa inlägg.

Bilsemester 2017 del1: Sjösunda Årsunda vandrarhem och camping

Igår kom jag och Filip hem från sommarens stora semesterresa. Förra året var vi till Småland och i år var det Västkusten som var målet.
Datorn har fått något virus tror jag för när jag skriver så raderas plötsligt texten och datorn beter sig allmänt märkligt så jag slänger helt enkelt in bilderna nästan direkt här. De är från campingen/vandrarhemmet och badplatsen Sjösunda Årsunda vid Storsjön nära Gävle och Sandvik en. Vi sov där vår första natt (27-28/6) på bilsemestern och även vår sista (6-7/7). Jag känner det som att vi upptäckt en riktig pärla, vill gärna dit igen.

Vi fick samma rum på både ner- och uppvägen.

Det är så trist att jag inte kan skriva och berätta om bilderna, men det krånglar så mycket. Kanske jag kan uppdatera inlägget vid något senare tillfälle.