Bilsemester 2017 del 2: Trollstigen och värmlandsidyll

Filip vid linbanan vid det vandrarhem vi bodde på i den värmländska skogen. 
 
Andra dagen på resan så lämnade vi Gävleborgs län och åkte in i Värmland. Lesjöfors och en barnvänlig Trollstig i skogen där var något vi skulle besöka på vägen till vårt vandrarhem.
 
Egentligen hade jag tänkt vi skulle åka till den här magiska platsen...:
 
...en gammal gruvgång som heter Tilas stoll och ligger vid Persberg, men den var tyvärr avstängd pga att det finns dolda slukhål där. 
 
Nåväl, när jag fick reda på det så googlade jag då reda på "Trollstigen". 
 
Den visade sig vara 3 km lång, varav nära 2 av dessa kilimetrar var i kraftigt uppförslut på stenig stig. Det var duktigt jobbigt både för mig och Filip! Fick sätta oss och vila och dricka vatten flera gånger.  Massor av troll och andra varelser såg vi i alla möjliga former, skapade av tillsnickrade figurer men också av pinnar, träd och naturliga klippformationer.
 
Vi hade bara mobilen med oss i skogen så jag ber om ursäkt för kvalitén:
 
 
Klicka på miniatyren för att se panoramabilden i större storlek. 
Lättnad då vi kommit ner på normal marknivå :-)
 
 
Sen åkte vi till Prästmyrens vandrarhem i Ransäter, inne i den värmländska skogen: 
Vandrarhemsägarnas hus där man blev serverad frukost om man ville. 
 
Vårat rum. 
 
Dagen efter var det dags för Rottneros skulpturpark, men det får bli nästa inlägg. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0