Workshop i pop-up-teknik

Ett av arbetsborden i slutet av dagen.
 
När jag kom hem från jobbet idag var jag lätt euforisk eftersom det varit workshop i pop-up-teknik hela dagen.
Så otroligt kul! 
 
Noomi Lahti Sandberg instrueras av Marianne Laimer.
 
Jag hade bjudit in konstnären Marianne Laimer som är en riktig expert i ämnet, och hon ledde full av tålamod mig och mina medieelever i årskurs 2 som går grafisk profil. Det blev som en fortbildning för mig också, bland de mest givande jag varit med om :)
 
Delar av klassen i början av workshopen.
 
Det var ren flax att jag i höstas råkade på Marianne Laimer och hennes talanger, hon råkade nämligen ha utställning i Folkets Hus i samma veva som vi var där med alla medieelever för medietreornas informationskampanjredovisning. Jag bloggade om hennes utställning då; Papperskonst - Den skulpturala boken, där jag berättar mer om hennes arbete med "Artist's books".
 
Julia Hedlund in action.
 
Marianne började mjukt med oss, vi fick följa mallar till enkla men roliga folderlösningar som man sen kan utveckla vidare med pop-up-effekter.

Här ovan är några foldrar jag klippt ut. Tanken är att man ska kunna använda flikarna och de olika höjderna till att göra textmässiga och bildmässiga effekter. Och då även lägga till pop-up-effekter som sagt.
 
Trestegsbilder där jag öppnar mitt pop-up-kort med ett hus.
 
Vi slutade med dennna den pilligaste men kanske tuffaste pop-up-övningen; att göra ett pop-up:ande hus. Hur coolt?!
 
Marianne Laimer hjälper Cajsa Nilsson med hennes idé till att konstruera ett pop-up-hus med konformat tak.
 
På slutet av dagen fick eleverna jobba fritt med att skapa egna idéer till pop-up-effekter. De hann inte på långt när färdigt så vi får lov att forstätta med arbetet även nästa lektion fast det blir ju utan Mariannes experthjälp då.
 
Ebba Zingmarks och Noomi Lahti Sandbergs bord såg ut som ett slagfält, precis som alla andra bord :)
 
Förhoppningsvis får jag chans att visa upp elevernas färdiga alster här i bloggen om nån vecka. Ska bli så spännande att se vad de gjort!
Jag återkommer med en manual till en kortlösning som Marianne visade som är både snygg och genial i sin enkelhet, samt lite bok och länktips...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0