Papperskonst - Den skulpturala boken

I Folkets hus i torsdags, i samband med medietreornas informationskampanjredovisning, så råkade jag passera Tonsalen där en jättefin utställning med papperskonst pågick.
 
Ni som följer min blogg vet att jag är fascinerad av vad man kan göra med papper och även haft pappersuppgifter med mina elever (se inläggen Formgivning i papper och inlägget med mina elevers arbete i Pappersdesign - work in progress), och nu fick jag plötsligt chansen att se fina grejer IRL så att säga.
 
Marianne Laimer heter konstnären som stod bakom utställningen som tyvärr är slut nu. Marianne jobbar med något hon kallar Artist's books, en konstnärlig metod som handlar om att skapa böcker som i sig själva blir ett konstverk. En utförlig beskrivning av Konst i bokform hittar man på Wikipedia, och en bildgoogling av begreppet Artist's books visar att det är ett etablerat begrepp.
 
 
Här nedan är några bilder som jag hann ta i all hast under mitt besök:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0