Upptäcktsfärd i skogen

Vi kom hem från stugan för nåra timmar sedan, vi har övernattat där från igår. Jag är ju ledig i hela fyra dagar nu från och med i torsdags, men det känns som att helgen blev ännu längre då vi kom hem en lördag istället för söndag.
 
Jag har hunnit baka och greja med bilderna jag tog när vi var i stugan och hjälpt Filip klä sig till Dracula (!) innan sänggående. Det är hans nya idol och fascination sedan han fick se filmen Hotel Transylvania för nån dag sedan.
 
I stugan var inget kanonväder direkt, men det var ändå skönt att gå på upptäcktsfärd i skogen med Filip idag trots att man var tvungen att tjocktröja och tjockjacka på sig. Man njuter ju trots allt av varje stund som man ser våren spricka fram. Fast jag får panikkänslor varje vår den här tiden då jag tänker på hur långt norrut man bor och hur sen våren är och hur tidig hösten är. Inga körsbärsblomster och bara ben här direkt som det är i Stockholm.
 
Å andra sidan har vi ju det så här fint:
 
Filip, redo för upptäcktsfärd.
 
Först gick vi till lilla tjärnen som ligger i skogen.
 
Där satt två måsar på stenarna i vattnet.
 
Här är jag :)
 
Filip hittade en bra pinne och en djup pöl under rumpan på ett omkullvält träd.
 
Sen hittade vi ett riktigt ruggigt monster, nåt bläckfiskliknande som låg och sov.
 
Men Filip gick till attack, och så var den oskadliggjord.
 
Här har jag försökt fotografera mig och Filip bredvid nån annan trädvarelse.
 
Längst ned under det här torra trädet bodde någon liten varelse tydligen.
 
Filip försökte gå in och hälsa på men det var för trångt.  
 
Sen gick vi stigen hem, och vi var tvungna balansera på stenar och grenar för att inte bli förtrollade till nåt hemskt (OBS! Inte min idé!) och jag fotograferade fin myrmark.
 
Mer fin myrmarksslyig skog.
 
När vi kom tillbaka till stugan grillade vi korv.
 
Sen började det regna och jag gick in i stugan och tittade på när stackars Pelle jobbade ute i regnet. Snart nog ledsnade han och det blev dags att åka hem.
 
När vi körde hemåt så lyckades jag mot alla odds ta en bild från bilen på en av bondens påfåglar som äntligen släppt ut! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0