Närkontakt med påfåglarna!

Jag har skrivit om dem förut, påfåglarna vid den bondgård som vi passerar ut till vår stuga nära Rickleå (se inlägget Äntligen Påfåglar! ). Jag kör alltid förbi långsamt, långsamt som en skummis för att ha så stor chans som möjligt att se dem. Det brukar gå så där, för det mesta inte särskilt bra. Men nu råkar jag ha den otroliga turen att Pelle köpt ved av påfågelbonden, och när vi var i stugan i helgen så fick JAG åka och betala för den!
 
Så jag tog Filip med mig och for dit, och dumma jag tog inte storkameran med utan hade bara iPhonen, men jag fick i alla fall se en hel hoper påfåglar, både vanliga påfågelblåa och en vit höna med flera små vita påfågelkycklingar. De vita lär ska vara ganska ovanliga.
 
Den vita påfågelhönan med fyra vita och en "vanlig" påfågelunge. Jag fick veta att äggen går att äta men att att bonden mest lät dem ruvas. Nu hade han så många påfågelungar att han funderade på att kanske sälja nån.
 

Påfågelhannarna visade mig bara röva' när jag närmade mig dem för att fotografera. Bonden hade köpt sin första påfågel från nån i Vindeln. Det var nog en sex stycken minst som sprang fritt runt gården nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0