Releaseparty för Mindyard

 
Äntligen är den släppt! Idag hade medieeleverna i åk 2 releaseparty för skoltidningen Mindyard som de jobbat med hela denna termin och lite av förra.
 
Den är en stor urladdning psykiskt när den är klar eftersom vi jobbat med den under så lång tid och för att arbetet innehåller så många komponenter och det då blir sån anspänning under hela processen. 
Jag vet inte om de andra profillärarna i text/journalistik och foto känner samma sak, men vi som har hand om det grafiska ska ju liksom hålla ihop det hela och är ju också sist i processen. Om nåt inte fungerar på vägen i arbetet med tidningen så blir det lätt en ganska stor dominoeffekt, det berör liksom alla länkar i kedjan, och grafarna drabbas hårdast eftersom vi är i slutet av kedjan.
 
Om något sen inte klaffar på slutet, vid deadline, så finns heller helt enkelt ingen mer tid för grafarna att lösa problemen. Eleverna har ju andra lektioner att passa, och då faller bördan liksom i mitt knä. 
Det stressar mig enormt eftersom det är så oberäkneligt vad som kan bli fel. I år var det några bilder som absolut inte ville exporteras med filerna som skulle till tryckeriet, de hade gått sönder på något sätt, och vad fan gör man då när alla gått hem och tidningen ska till tryck och jag har fullt med lektioner nästa dag och man inte har en aning om vem som fotograferat just de bilderna?
 
Det är ju bara att försöka chilla och försöka tänka att det kommer lösa sig. Denna gång hade jag tur, hela versioner av bilderna fanns på en annan plats på nätverket och jag kunde byta ut filerna. 
Så det är just det att man inte har någon kontroll alls på vad som kan gå fel, det blir liksom en överraskning. Hittils har det enda jag "bara" behövt betala med varit ett antal timmars extrajobb, och vissa år har det inte varit några fel alls. Men stora skräcken vore ju att en deadline upptäcka att hela tidningsfilen gått sönder!
 
Ändå är det lustigt, detta är ju verkligen ett av mina favoritprojekt. Lika glad över att denna tidning är klar och allt är över är jag lika glad över att vi ska göra en ny nästa år! :)
 
Fotoeleven Anna och Grafeleven Julia dansar en lättnadens dans (?) på releasepartyt.
 
Ursäkta fulbilderna, jag hade bara min iPhone med mig. Kollegan MammaMedia kommer säkert snart lägga ut finare bilder från releasepartyt.

Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Suveränt jobb!!! Proffsigt, snyggt och läckert! PS! Anna Mattsson är fotoelev. Puss

Svar: Åh, bra du rättade det! :) Jag hoppas eleverna är nöjda, har inte hunnit prata med dem :)
Anita Blomkvist Johansson

2013-04-11 @ 22:56:13
URL: http://mammamedia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0