Nostalgitripp

Vi gjorde en rejäl nostalgitripp när vi var på besök i Gunnarsdjupträsk. "Vi" är jag och Filip, min bror Dan och hans familj som består av flickvän Lisa och son Kalle.

Vi började med en tripp till Gunnarsbyn och livsmedelsaffären Stigs Livs. Jag glömde av mig och tog inga bilder där men jag hittade nedanstående bild på Bodens kommuns hemsida:


Butiken har allt och känns som en gammeldags livsmedelsbutik och har en butiksägarinna har koll på alla. Även vår historia. Hon har koll på att vår pappa dött i cancer och lämnat mamma ensam med oss tre små barn på det tidiga 70-talet. 


Jag köpte denna utmärkta 70-talsjeansväst där i originalskick, och banne mig originalmärkning, till Filip som skulle vara cowboy och gå på Western Farm dagen efter (ska berätta om det i ett senare inlägg). Polisgaraget och bilen köpte jag på ett annat ställe, Nestors Café och Diversehandel som jag skriver om i ett senare inlägg.

Efter Stigs Livs åt vi våfflor i stora lass på Gunnarsbyns församlingsgård. Där har en entusiastisk dansk präst fått igång all möjlig aktivitet, bland annat en ganska stor butik som säljer Rättvisemärkta varor: 


Dan och Lisa i församlingsgården.


Dan spelar egenkomponerat på församlingsgårdens piano. Om ni har synpunkter på hans pianospel så vill jag påpeka att han kan mycket bättre när han inte har någon i knät. 


Rättvisehandeln på församlingsgården.


Jag köpte bland annat detta söta somriga armband.

Efter alla våfflor besökte vi gravarna efter våra släktingar. Kyrkogården är vackert placerad på en höjd ovanför en liten sjö:




Jag var 8 år när morfar Gustav dog och 12 år när mormor Elly dog. Goa mormor var finurlig och snäll och bara lite drygt 150 cm lång. Hon hade väldigt stora tissar tyckte jag, och hon skrockade hest åt fula skämt. Jag minns att morgontidningen alltid skakade när hon läste den eftersom hon led av Parkinsons. Bild på henne finns längst ned i detta gamla inlägg.


Min bror Dan är 6 år äldre än mig och har därför förmodligen en lite mer nyanserad bild av både mormor och morfar. 


Emil Blomqvist är min farfar. Han dog innan jag föddes och var en surgubbe. Han var pappa till 14 barn som han hade med två olika systrar. Inte samtidigt dock. Min pappa Stig var en av de yngsta och dog som ovan nämnt när jag var bebis. Han ligger begravd i Boden. Bröllopsfotot för mamma och pappa Stig kan ses i detta gamla inlägg.


Lite kusinkärlek bland alla gravarna.



Efter Gunnarsbyn åkte vi till Valvträsk, eller Valvfors som de äldre föredrar att kalla det. Där bodde mormor och morfar. 


Mormor och morfars hus. Jag fegade och vågade inte gå upp på gården och fotografera eftersom det stod en bil där, så det fick bli en bild från byavägen.


Här är en del av den lååånga vägen till handlaren där jag tror jag köpte Piggelin för 2:50 kr och man fortfarande handlade över disk. Det var som att backa till 40-talet. Man kunde hitta skrivblock där för 25-50 öre. Helt magiskt!


I Valvträsk bor 27 personer men ändå lyckades man ha en sommarfestival här vid byagården 2010. Självaste Timbuktu uppträdde. Han hade nämligen kärat ner sig i bygden och en flicka i Gunnarsbyn. I år är det dags för festival igen, den 27:de augusti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0