Bilsemester 2018 del 2: High Chaparral

 
Efter två dagars körning så kom vi fram till det efterlängtade High Chaparral vid middagstid den 27 juni. I parken skulle vi vara i två dagar och sova över två nätter.
 
Filip svidade snabbt om till den cowboyrock, skjorta, hatt och vapen han fick när vi varit på besök där 2016 (se honom i den fina rocken i mitt gamla inlägg här: Bilsemester 2016 del 7: High Chaparral) men där var varmt som i utlandet denna sommar, gissar på 26-28 grader i skuggan där på kvällen, så rocken åkte snabbt av igen. Hur som helst hade den blivit i minsta laget ♥.
 
Vi bodde i ett tvåbäddsrum på Wild West Inn som ligger precis vid huvudentrén till High Chaparral. Rummet bestod ett riktigt stort vardagsrum, ett litet sovrum, en egen toalett och ett eget duschrum. Man får bädda sängen själv och det är ganska enkelt. Å andra sidan är det relativt billigt, ca 700 per natt för två personer. Det är väldigt liten prisskillnad mellan hur vi bodde sist vi var där i ett enkelt tvåbäddsrum i korridor som har dusch och toa delad med andra i korridoren, då betalade vi 500 kronor/natt för rummet! Så det är sjukt prisvärt att ta tvåbäddsrummet istället. 
 
Parken var ju stängd när vi kom fram så vi kunde inte gå in i parken förrens dagen efter. Det första man gör då är att utrusta sig i en av de "Young Guns"-butiker de har i parken. En stor sån butik finns alldeles innanför entrén. Filip hade ju hatt och revolver sedan tidigare men de hade blivit aningen tilltufsade så vi köpte ny hatt, ett gevär (som vi bytte sen till en sniper då geväret var så besvärligt att byta skott på och skjuta med) och en ny revolver samt nya hölster.
 
Tips som vi upptäckte: Har du problem med det vapen du köpt, eller inte är riktigt nöjd, så är de inte alls kinkiga när man vill byta. Och en annan sak är att de kan ha aningen olika utrustning i de olika Young Guns-butikerna pga att vissa saker kanske blir slutsålda (gissar jag) så titta gärna runt lite innan ni bestämmer er för gevär eller pistol. 
 
Som tur var lärde Filip känna en ny kompis, C, som han lekte med av och till nästan hela tiden vi var där, och det blev ju bonus för mig också eftersom jag fick en vuxen jag kunde hänga och prata med i C:s mamma M!
Det här bidrog jättemycket till att det blev så lyckat. Filip hade nämligen varit lite orolig under resan att han kanske blivit för gammal för High Chaparral men ganska snart vi kom in i i parken sa han "Mamma jag har inte alls blivit för gammal!" så det var ju himla kul! Succé i två dagar alltså.
 
Som tur var bodde C och hans mamma M också på Wild West Inn så barnen kunde även leka på innergården där.  
 
Jag upptäckte också att en som jag läst till bildlärare med (eller jag gick året före) råkade vara på High Chaparral med delar av sin familj, så vi sammanstrålade med dem då de skulle se en av sina äldre barn uppträda, hon jobbade faktiskt som skådespelare i delen av parken som ska imitera Old Mexico.
Deras dotter spelade soldat i just denna version som vi såg, och herregud vad hon och de i uppträdandet fick härja runt! De slängde sig upp- och nerför stegar och sprang på smala gångar på hustak och fäktades med Zorro snabbare än man kunde se huggen komma! Jag hoppas de får bra betalt för det är de värda! Tydligen blir det en del skador...
 
Här syns hon fäktandes med Zorro uppe på ett av hustaken! 
 
Jag uppskattar vidden och formen på den här kjolen, fint!
 
 
Vi åkte såklart även med ett av de riktiga tågen (det finns hela tre stycken i parken!) som drivs av riktiga koldrivna ånglok. 
 
Tågen blir såklart rånade vid varje färd, och här står nåra cowboys och laddar för kommande skärmytsling.
 
Det finns förresten många vuxna utklädda i parken som inte är anställda av High Chaparral. Jag fick veta att de är "lajvare" och mamman till C berättade att de betalar en viss summa varje år till High Chaparral för att gå runt där så mycket som de vill, men de har också tydligen ett minimumkrav på sig att vistas där. De som gör detta kallas för "medborgare".  Ni kan se några som förmodligen är medborgare i detta klipp på mitt Instagramkonto. 
 
Sen var vi och såg Wild West Show också, den största showen i parken som har strider, explosioner, slagsmål och stunts. 
 
Där kom en elakt gäng som skulle stjäla en kista med pengar. Här bär en av skurkarna ut kistan. 
 
Det skulle han inte ha gjort för plötsligt dyker Annie Oakley upp...
 
...och då är det ju lika bra att ge upp :-) ...
 
...fast inte utan en rejäl strid förstås. De goda vann ifall ni undrade :-)
 
Det är inte bara roligt i parken utan det är även vackert. 
 
Bland det sista vi gjorde var att handla en pilbåge och pilar i indiandelen av parken. 
 
Efter lite övning så hade Filip blivit en excellent bågskytt. 
 
Något som Filip också gjorde är att han och C badade, det finns nämligen en relativt stor pool nära entrén som var otroligt bra en sån här gång när det var så varmt i parken. Någon dag ska de väl komma på någon lätt metod för att kunna publicera filmer i bloggar, men så länge måste jag göra gif:ar av mina filmer: 
 
 
Också är det ju roligt med alla djur, den här bildserien är ett exempel på ett av mina favoritmöten: Häst försöker tjuva hatt på mitt instagramkonto. 
Eller det här söta fölet som stod och gnuggade rumpan mot staketet... :-)
 
 
Efter vår andra dag i parken åkte vi på kvällen vidare till Kalmar och om det berättar jag mer om i nästa inlägg. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0