Bilsemester 2018 del 1: Återbesök på Sjösunda Årsunda

 
Sent torsdags kväll kom vi hem från årets semesterresa. Det blev en bilsemester i år igen eftersom Filip hade önskat att få återbesöka High Chaparral, men vi var förstås inte bara där utan har kört runt både hit och dit och sett och gjort mycket.  
 
Jag tänkte börja från början, vid resans första riktiga stopp. Det blev ett återbesök och en natt på Sjösunda Årsunda, en camping med vandrarhem som jag upptäckte på förra årets bilsemester och som jag blev så förtjust i (se mitt inlägg från förra årets besök där här: Bilsemester 2017 del1: Sjösunda Årsunda vandrarhem och camping). 
Det var en urjobbig bilkörning första dagen, jag var trött och hade härjat mycket med packningen och förberedelser hemmavid dagarna före, hade haft resfeber och sovit dåligt, så det var ingen bra första kördag. Som tur var blev det betydligt lättare sen. Hur som helst var det skönt att äntligen komma fram till Sjösunda Årsunda där på den tidiga kvällen: 
 
I år bodde vi inte på vandrarhemmet utan jag hade bokat en fin stuga för att vi skulle få börja semestern lite flott. Så här i efterhand kändes det inte så genomtänkt att hyra stuga för nästan 1400 kr första natten (inklusive hyrda sängkläder) eftersom det inte blir så flott då det blir mer städning och jobb än njut när man ska enbart övernatta en enda natt. Men fin var den som sagt, här är en länk till en bild på interiören som jag la ut på Facebook: Interiör stuga (hoppas länken fungerar). 
 
När vi slängt in packningen i stugan så gick vi till restaurangen. I år var vädret bättre än vid förra årets besök på Sjösunda Årsunda då sommaren var betydligt svalare. Direkt kom badsuget hos Filip när vi gick efter stranden till restaurangen.
Den här bryggan som ligger bredvid vandrarhemmet är förresten inte trasig eller nåt sånt, den är anpassad för rullstolsburna så att de ska kunna åka ner i vattnet. Himla fiffigt tycker jag. 
 
Solstolar på varm solig sandstrand. Sånt som man längtar efter att få se cirka 9 månader varje år. 
 
Kallt men "värt". 
 
På restaurangen har de tjeckisk öl på tapp så jag fick en sån :-).
 
Den långalånga bryggan.
 
Restaurangen och stranden tillbaka till vår stuga. 
 
Trots att det var lite väl sent efter restaurangbesöket så fick Filip byta om till badkläder så att han skulle kunna blöta ned sig lite mer ordentligt. 
 
Man måste alltid spexa framför kameran nuförtiden
 
 
Ner till vattnet igen. Här blev vi åthutade av en från ett gäng intellekt funktionsnedsatta som bodde på vandrarhemmet, han ropade att det var hans plats och att vi skulle gå därifrån så då gjorde vi det
 
Det var aaaningen för kallt för ett helkroppsbad men det gick alldeles utmärkt att plaska. Själv plaskade jag inte utan stod på stranden och blev väldigt biten av vad jag tror var svidknott. Hade sedan, och fortfarande, smalbenen fulla av fula sårskorpor och ärr efter allt kliande. Usch, tror jag är typ allergisk, ser ingen annan som får så här såriga ben av mygg- och knottbett. 
 
Nästa dag körde vi vidare till High Chaparral så nästa inlägg kommer att handla om det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0