Halva grannkvarteret brann upp!

I måndags eftermiddag, 2/1, kom jag med Filip och kattungarna hem från vårat nyårsfirande i Piteå hos min mor o far. 
Vid niotiden på kvällen ser jag plötsligt en Facebookuppdatering från Västerbottenskuriren (VK) om att det börjat brinna i kvarteret bredvid mitt!!  Branden hade börjat i ett gammalt fint gårdshus till vackra Ringstrandska villan (som även kallas Druidgården) ungefär två timmar tidigare.
 
Slängde på mig jackan och sprang ut till andra förvånade grannar och förbipasserande, och då såg det ut så här: 
 
 
 
 
 
Just då såg det inte så farligt ut, även om det var flera brandbilar där men det rykte liksom bara. Dessutom kunde vi läsa på VK att de använde någon slags dimmsläckare så en granne menade på att det nog var en del av den röken vi såg. 
Efter en halvtimme ute gick jag in, men en timme senare när jag gick in på VK så stod det att hela taket var övertänt på den långa nya byggnaden där Vattenfall har sina kontor! 
Ut igen... och vilken surrealistisk känsla det var att se detta mellan husen när jag kom ut på gården!!...:
 
 
Det är också vyn över "min" innergård som VK valde att ha på förstasidan i tidningen dagen efter:
 
 
Reportrar fångar in ett par stycken som räddat lite grejer från ett av kontoren.
 
Elden var riktigt aggressiv, det sköt även ut "eldskott" som var lite som fyrverkerier, så vi stod inte länge där ute innan poliserna skickade iväg oss. Tillslut hade de avspärrat vårat och de närmsta kvarteren. Vi fick inte vara ute. 
 
Dagen efter hade de fått bukt på elden, de hade haft en grävskopa där under natten för att riva taket så att elden inte skulle sprida sig till nästa hus, och de höll på med eftersläckningsarbete:
 
 
Jag är så glad att det inte började brinna i några bostäder och glad över att vi inte behövde evakuera. Det var riktigt läskigt där ett tag.
 
Det har varit lite svårt att få något vettigt gjort då det här med branden snurrat i huvudet. Men idag ska jag iväg och göra lite ärenden och be polisen släppa mig genom det avspärrningar som fortfarande finns kvar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0