På kattutställning! - Björkstakatten 2017

 
Nu har jag och Filip varit på kattutställning för första gången i våra liv! I veckan har det varit ute annonser i morgontidningen om att Björkstakatten skulle ha sin årliga utställning, och både jag och Filip tyckte det var en bra idé att ta sig en titt på det hela. Eftersom vi numera är kattägare så behöver vi ju inte heller oroa oss för att behöva gå från utställningen med hål i våra hjärtan p.g.a. ouppfylld kattlängtan, så det kändes ju betryggande :-)
 
Observera att utställningen även fortsätter imorgon söndag 23/4 så jag kan rekommendera att göra ett besök om ni bor i närheten! 
 
Här hittar du länkar med mer info om verksamheten:
Björkstakattens hemsida och Björkstakattens Facebooksida
 
Jag fotograferade en massa katter, många bra bilder blev (och många blev dåliga och suddiga) så det blev svårt att gallra, men här är en massa:
 
Svårt låta bli att pilla lite innanför gallret, fast vi gjorde det inte på de burar där det stod man inte fick. 
 
Vissa katter var blyga. 
 
Många hade det väldigt piffigti sina burar med hemmasydda tjusiga förhängen och filtar. 
 
Vitt och fluffigt är ju oemotståndligt. 
 
Det här är mest troligt en Ragdoll. Alltså, fluffet på denna - som sockervadd!!!
 
En till Ragdoll. 
 
När jag hade bestämt att vi skulle skaffa katter var jag väldigt sugen på att skaffa Ragdollkatter, tills jag förstod hur dyra raskatter är. Och sen ser man ju här att det är snyggast om man kan matcha sin egen hårfärg med katten, så det var ju tur att även jag gjorde det och köpte brunsvarta katter istället :-D
 
Det här är en Maine Coon. Det är den där rasen som blir superstora när de är fullvuxna, fast den här var inte så stor eftersom den var en kattunge. 
 
Många katter tog det bara lugnt i villervallan. Tror utställarna använder nån slags spray som gör katterna lugna i såna här sammanhang.  . 
 
Många nyfikna katter kunde inte motstå ett finger i buren. <3
 
Men så är ju också pojken gullig <3<3 :-)
 
Troligtvis en Norsk skogskatt.
 
Också en Ragdoll som blir piffad inför bedömningen.
 
Det var väldigt många utställare så när vi gått typ tre längor med katter så var Filip redan nöjd, haha! Jag tvingade dock med honom ett tag till :-)
 
Jag ville ju att vi skulle hinna se fler kattraser som vi inte brukar se vanligtvis, som t.ex. Bengaler...
 
Vansinnigt fin!
 
... och Brittiskt korthår som har så tät och fin och silvrig päls.  
 
Och den här snygga svarta med lysande gula ögon. 
 
Jag var nog mest nyfiken på att se en Oriental som jag bara sett på bild annars. Och vilken personlighet de verkar ha! Vaken i blicken och reagerade på varje klick från kameran. 
 
Sen fanns där katter med en himla vacker rödaktig päls, både lång- och korthåriga. Tror att det är Abessinier. 
 
Mjauu!
 
Cornish Rex är ju också personligheter... De har liksom den där vakna blicken och känns som att de är allerta och med på det mesta. Det här är förresten samma katt som ler så fint i början av det här inlägget :-)
 
Tror inte den här Cornish Rex:en är fullvuxen, den hann både kela med och attackera Filips hand när han pillade genom gallret. En riktigt pigg och kul typ. 
 
Gissar på att detta är en Abessinier. 
 
Det var far och son i samma bur fick vi veta. 
 
Den blicken!
 
Sen har jag aldrig sett katter bedömas på en utställning. Trodde att alla katter skulle passera uppe på en scen eller i en manege, och att en massa publik skulle sitta runt scenen. Men istället var det väldigt avslappnat med olika bord utplacerade där man (gissningsvis) bedömde olika kattraser vid varje bord. Den här mannen verkade vara kunnig i att bedöma Ragdolls. 
 
Här skulle man välja vilken som var finast av de två katterna som visades upp, verkade som att publiken var inblandad på något sätt, men jag stannade inte nog länge för att hinna lista ut det. 
 
En Abessinier som verkar försöka kråma sig för domarna för att få fina poäng :-) 
 
Publik som också var där för att få sina katter bedömda.
 
Vann man ingen rosett verkade man kunna köpa en på utvägen. Rättvist och bra tycker jag!
 
Mycket trevlig besök var det! Folk var snälla och ställde snabbt upp på bild när jag tog upp kameran. Men så var där inte så jättemycket besökare fick jag en känsla av, kändes mer som att de flesta som var där var uppfödare som själva var där med katter. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0