Blogguppehåll

 
Det har varit ett snart två veckor långt blogguppehåll för mig som ni kanske märkt. Och tyvärr kommer det nog fortsätta vara glest mellan inläggen. Anledningen är att jag fått eskalerande problem med min musarm, något som började för cirka tre år sedan med den nya gymnasiereformen och ökade dokumentationsbördan.
 
Jag fick viss hjälp då hos sjukgymnast men eftersom jag inte kunnat få någon ändring i mina arbetsuppgifter och jobbat 100% så går det ju liksom inte bort.
 
När vi började om jobbet i höstas var det också dags för nya lärsystem som har gjort att man fått göra om en massa arbete man gjort i de tidigare systemen. Vi använder numera Lärum istället för Fronter för att skapa och struktuerara digitala klassrum med en massa filer hit och dit och Google Drive för att dela filer med elever istället för det lokala nätverket. Bytet har detta läsår inneburit en himla massa extra klickande för att skapa nya strukturer och dela filer hit och dit. Fast det var dåligt i armen även innan dess. Hade ont hela sommaren trots att jag trodde jag skulle hinna vila upp armen då.
 
Det kan gå bra att sitta och jobba en stund med datorn på förmiddagarna men allt eftersom dagen lider så får jag mer och mer värk och till slut blir det med eller mindre omöjligt att jobba vid datorn. Smärtan kommer som stötar så fort som jag håller armen i skriva-på-dator-vinkel och använder musen och stannar kvar som en molande värk resten av dagen. När det är som värst börjar armen krampa och jag blir helt yr av smärtorna. 
 
Jag har hunnit vara hos sjukgymnast som konstaterade att jag har en inflammation som går från högerarmen, över rygg och nacke och över i vänsterarmen. På tisdag ska jag träffa läkare. Ev blir det någon slags medicinering plus övningar hos sjukgymnast. På jobbet ska vi inledningsvis prova att jag undervisar 50% och hjälper min vikarie 25% (fast då får han vara min högra arm och klicka på datorn). Vi får se hur det går. 
 
Sammanfattningsvis kan jag säga att det känns så förbaskat tråkigt och dåligt. Jag kan alltså inte jobba med det jag älskar mest - datorer! Jag älskar ju sitta och pilla i programvarorna, leta inspiration, designa och redigera. För att inte tala om bloggarna! Att fotografera och redigera bilder till dem har ju varit min absoluta favorithobby.
 
Min plan är att undvika använda högerarmen vid datorn så mycket som möjligt så om jag bloggar kommer jag fokusera på att göra sånt jag klarar av att göra med vänster hand. Det kommer gissningsvis innebära blogginlägg med enstaka bilder och korta texter så länge. 
 
Krydddar det här inlägget med nåra få inlägg från en bilutflykt igår:
 
Bilderna i det här inlägget kommer från en biltur igår till Bjurfors där jag besökte en av mina favoritloppisar. Det var så himla fint väder och vackert men jag gav mig inte tid att stanna och ta riktiga bilder då jag inte riktigt hade koll på när loppisen stängde. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0