Tredje advent på Mickelbo Gård

 
Oj vilken toppenutflykt vi har gjort idag! Det var som läge att hitta på något med Filip och så kom jag plötsligt på att vi ju kunde åka till Mickelbo Gård, en minidjurpar som ligger ca 4 mil från Umeå. Jag har inte varit där förr men tänkt det länge, också såg jag på deras Facebooksida att de verkade ha premiär på en byggnad till där de man kunde besöka smådjur, och även att de skulle ha en del juliga aktiviteter.
 
Så då tog jag med Filip och en kompis till honom och for dit. Det var ganska kallt idag, kring -15 grader, så det bet en del i kinder och tår efter ett tag. Men att klappa mjuka mular och pälsar hjälpte massor :-) Sen kunde man ju alltid gå in och värma sig i caféet eller hos smådjuren. 
 
Här hittar ni Mickelbo Gårds facebooksida och Mickelbo Gårds hemsida
 
Varning för många bilder. 
 
Vi började med att gå in i deras ladugård som var den som var nyöppnad; där fanns mängder av marsvin man fick gosa med, en del belgiska jättekaniner, hängbuksvin (gissar jag på), tamillrar, höns och tuppar med fina lurviga fötter gick och spatserade bredvid kritvita påfåglar, undulater och en massa mer smådjur. Tydligen ska de få dit Tropikhusets djur så småningom, de var ju tvungna lägga ner sin verksamhet för en tid sedan. 
 
Sen gick vi in till den jättefina jultomten som satt i en jättemysig koja och väntade på att barn skulle komma på besök. Han ställde frågor om var barnen kom från och vad de önskade sig och lyssnade noga och skrev upp allt. <3
 
Bilderna hos tomten blev ju också extra julidylliska om jag själv får säga det! :-D
 
 
Sen var det dags för slädtur för pojkarna, och den skulle till kamelerna som skulle få lite godsaker. 
 
Det här är inte kamelerna som ni ser, men jag var ju tvungen fotografera de här sötisarna på vägen. 
 
Kamelerna var väldigt sociala. Fast den här var så stor så jag höll mig en bit ifrån. 
 
Den här var lite mindre skrämmande :-)
 
...och hade ett fantastiskt leende ;-D 
 
När vi kom tillbaka från kamelerna så dök plötsligt en snögubbe upp.
 
Sen var det dags för fika. Det var också bra! Söta hembakta saker och lite mer matiga saker (julgröt och skinksmörgåsar) fanns att köpa. 
 
I caféet var det också fint. 
 
När vi kom ut hade det börjat skymma och det var dags för utfodring av djuren. Barnen som ville fick åka på släpet med hö bakom fyrhjulingen. Vi var inte så många kvar på området vid det laget så alla i närheten som ville rymdes. 
 
Gullig. <3
 
Alpackorna var de blygaste djuren vi var fram till men de blev lite mer framåt när det vankades mat.  
 
De ser ju för roliga ut i sina frisyrer :-)
 
Mickelbo Gård i bakgrunden.
 
Vi tog en sista sväng till alla de stora djuren för att säga hejdå. En kamelkalv och Filip blev bundis.
 
Filip och hans kompis åker på höflaket bakom fyrhjulingen förbi kamelhannarna. Vid Yakarna hade det börjat blir för mörkt för att få till vettiga bilder så här tar inlägget slut. 
 
Jag tror Mickelbo Gård kommer ha öppet helgerna fram till jul och jag kan VERKLIGEN rekommendera ett besök. Så himla bra ställe! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0