Nya kameror på jobbet!

Det var nästan som på julafton när jag kom till jobbet i onsdags: det låg en stor röd plastpåse på mitt skrivbord med fem nya kompaktkameror av märket Panasonic Lumix DMC-TZ60 som vår IT-tekniker beställt. Ni kan snart läsa mer i detalj om kameran i min jobbarblogg: anitamedia.blogg.se men här kan ni se lite hur den beter sig i besvärliga fotosammanhang när jag jämför den med en "sämre" kompaktkamera (som iofs är bra den också) som vi har på jobbet:
 
Minns ni att jag fotograferade den fortfarande julpyntade inredningen i mitt vardagsrum för ett par dagar sedan? Denna bild är tagen med den nya kameran...
 
...och denna bild som jag publicerade för ett ar dagar sedan är fotograferad med den gamla kompaktkameran. Nog tycker jag att den nya har lite bättre skärpa och en lite rikare skala mellan kulörer och ljus/mörker.
 
Här har jag justerat perspektivet i den första bilden lite i Photoshop så att taket ska bli lite rakare.
 
När jag fotograferade hemma hos mig märkte jag tydligast skillnad mellan den nya och gamla kameran när jag skulle fotografera en skänk (heter den här typen av möbel så?? Glömmer...). Det har nästan inte gått med den gamla eftersom det blivit för mörkt och grovkornigt men nu med den nya kameran fick jag en bild med hyfsad skärpa.
 
Spegelbyrån som står bredvid "skänken".
 
I Filips rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0