Årets Ellegala-inbjudan skapad i Gutenbergpressar

Inbjudan till Ellegalan 2014. 
 
Varje år håller glansiga modetidningen Elle gala och imorrn är det dags igen. På Ellegalan delas en mängd priser ut till bäst klädda, årets modell och årets designer osv, men det är inte därför jag skriver om det. Anledningen till att jag tar upp det här är att de lagt ut en film som visar hur de tryckt året tjusiga inbjudan (se bilden överst i detta inlägg) och det tyckte jag var lite kul som graflärare.
 
Inbjudan är dessutom tryckt på en klassisk Gutenbergpress (letterpress), alltså med trycktyper (eller egentligen klichéer) som färgas och därefter pressas mot underlaget (pappret) i en press. Det fina i kråksången är att det också blir en liten nedsänkning i pappret vilket ger en lite extra fin effekt åt det hela. Att även silverlaminering valts till delar av trycket gör ju inte saken sämre.
 
Tyvärr fick jag ingen inbjudan i år heller :-( men här är länken till filmen (det fungerade tyvärr inte att bädda in den):
 
http://elle.se/sa-trycktes-arets-galainbjudan/ 
 
En kliché.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0