”Det är ett minimalt intrång”

 
Nu har det kommit nya bud igen omkring planerna för utbyggnad av Motorcentralen i Sandaparken bredvid oss.
 
Häromdagen skrev jag om en notis i VK där rubriken var Inget bygge i Sandaparken, men så plötsligt i VF idag var det ett stort reportage med rubriken Bygge oroar boende på omslaget och Intrång i parken upprör inne i tidningen. På VF:s hemsida finns en sammanfattning av innhållet under länken Parkstrid pågår i Umeå.
 
 
Våran duktiga och vältalige granne Hans-Ola tar i intervjun upp det motstridiga att kommunens miljöplan talar mot Motorcentralens planer för utbyggnad (citat):
"Inne i stan utarbetar man miljöplaner för att få bort den tunga trafiken och här vill man ta parkmark i anspråk för att gynna den"
 
Och så säger han även vidare:
"Har man växt ur kostymen så kan man ju flytta, åtminstone verksamheten för lastbilar. I samband med att ringleden byggs öppnar sig flera nya möjligheter och lägen som kommunen säkert kan erbjuda istället". Vidare konstaterar han att den 10 meter höga byggnaden man vill bygga 19 meter från tomtgränsen skulle bli som en mur.
 
Trots att tjänstemännen på Stadsledningskontoret ville att planförslaget skulle skrotas så tycker Lennart Holmlund att det skulle leva vidare under förutsättning att det blev "ett minimalt intrång" i parken som man har kallat det. Men som man konstaterar i reportaget så är det ju ytterst tveksam att kalla det för "minimalt intrång".
 
Jag har försökt efterhärma ritningarna lite mer korrekt här nedanför än i mitt tidigare inlägg, först visar jag en nulägesbild och sen Motorcentralens planförslag.
Och ni måste väl hålla med om att ingen med ögon och hjärna kan ju kalla detta för "minimalt intrång"?!! För vad är ett "maximalt intrång" om det här räknas som ett "minimalt intrång"??
 
Nuläge: Så här mycket (se det rosa fältet) sträcker sig Motorcentralens yta mot Sandaparken. Vi bor vid den gula markeringen.
 
Planförslaget: Ungefär så här vill Motorcentralen bygga ut (se det rosa fältet). En 10 meters hög murtäckt byggnad kommer angränsa mot vår tomt.
 
För mig är svaret från Mikael Ericsson, VD för Motorcentralen, i det närmsta en öppen provokation. 

Kommentarer
Postat av: Moa

Trist läge, jag hoppas att ni får rätt i slutänden! Allteftersom Umeå växter så tycker jag att den där typen av företag kan flytta längre ut om de behöver mer plats. Vi vill ju inte ha MER industrikänsla inne i en av Umeås mer centrala delar...

I höstas fick vi reda på att Lerstenen fått bygglov för 5-våningshus mellan oss och Nydalasjön, fast det tidigare var sagt att de skulle bygga 2-våningshus där. Vi och andra föreningar/boende runtomkring överklagade och kring jul någon gång så kom svaret att bygglovet drogs tillbaka. Det kändes riktigt bra! :) Jag hoppas som sagt på god lycka för era överklagandeprocesser också!!

Svar: Men vilken tur att ni vann!! Fy vad trist annars. Jag blir galen på alla såna här saker, tycker det är så lömskt och egoistiskt. Vi håller tummarna på vårt område.
Anita Blomkvist Johansson

2013-03-02 @ 12:07:40
URL: http://moamaria.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0