Jordgubbspaj

 
Jag bakade en jordgubbspaj igår kväll efter ett recept som jag fått av min mamma. Den är jättegod med en lite krämig syra i eftersom den med innehåller gräddfil. Nästa gång ska jag nog bara ta aningen mindre socker i eftersom jag gärna vill känna av syran lite mer.
 
Här är receptet till pajen:  
 
Jordgubbspaj
 
Pajskal:
100 gram rumsvarmt smör (eller margarin)
1,5 dl strösocker (eller ta lite mindre)
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Smöra och bröda en normalstor form. Rör ihop pajskalssmeten med gaffel och slev, eller använd elvisp med degkrokar, tryck ut den färdigblandade smeten i formen. Min form hade löstagbara kanter men det är inte nödvändigt.
 
Fyllning:
250 gram färska eller tinade frysta jordgubbar (jag hade en blandning av jordgubbar och hallon)
1 ägg
3 dl gräddfil
2 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker (eller lite mindre)
 
Halvera jordgubbarna och placera på botten av pajskalet. Blanda ihop gräddfilsblandningen och häll över bären. 
Grädda pajen på galler nedanför mitten av ugnen i ca 30 minuter på 200 grader. Servera med en klick vispad grädde till.
Mums mums! 
 
Matbloggstoppen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0