Mindyard - Special Edition

Det tog en himla bra fart idag när eleverna i Grafisk profil åk 2 satte igång och jobba med Mindyard. En tidning som i år fått en annan profilering, och med det ett tillägg till sitt vanliga namn; Mindyard - Special Edition.

Årets tidning är större till formatet, mer bildrik och med en starkare konstnärlig profilering än den tidigare versionen av Mindyard. Ni kan läsa om varför det blivit så i mitt tidigare inlägg Dags för Mindyard

Om jag får tid över ska jag med elevernas tillåtelse lägga ut bilder på deras designförslag till tidningen så småningom. Vinnaren utsågs förra veckan efter en omröstning av eleverna i åk 3 som går i den övre årskursen i Grafisk profil.


Och jag bara blablabla...


På slutet av dagen sattes utskrifter av elevernas work in progress upp på "tidningslakanen".
Jag vet egentligen inte om det heter "lakan" längre för jag hittar knappt begreppet när jag googlar (bara här). Men jag vet att det ändå är en nödvändig arbetmetod för att planera en tidning.
I dokumentären om Vouges "The September Issue" från 2009 ser man t.ex. Anna Wintour planera sidor i en stilig väggmall. Se klippet här: http://youtu.be/RB3MrSocx30?t=6m


Pust. Ett hektiskt och långt dagspass är över och bara en elev, Mira, från gruppen är kvar. Vi har förresten nya bekväma stoppade stolar i Grafsalen och Fotosalen för våra hårt arbetande elevers ömma stjärtar.


Inspirationsmaterial.

Kommentarer
Postat av: Paul

Anita! Så kul att få läsa hur det går med Mindyard, det är alltid så spännande när den växer fram och alltid extra spännande när man inte själv är direkt involverad i framställningen

2012-02-08 @ 08:12:21
Postat av: Anita BJ

Men så bra Paul! Roligt att det uppskattas :)

2012-02-08 @ 11:26:38
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0