Saffransbröd med kesella, choklad och mandelmassa

Det var ett bra recept jag hittade när jag bakade saffransbullar igår, så jag tänkte att jag ju kan dela med mig av det. Kesellan i degen gör att brödet blir saftigt och håller längre.
 
Först är det en grunddeg till saffransbröd, men sen kan man ju fylla det med vad man tycker är gott. Ett tips från en kompis där man fyller bullarna med choklad och mandelmassa har jag skrivit om längst ned i inlägget. Helt klart en ny favorit för mig!
 

 
 
Saffransbröd med kesella, hackad choklad och mandelmassa
 
Antal portioner: Ca 40-50
 
Ingredienser:
5 dl mjölk
200 g smör eller margarin
1 g saffran (2 kuvert)
1 burk kesella
1 ägg
1 krm salt
3 dl socker
50 g jäst (1 paket)
1 kg vetemjöl (ca 1,7 liter)
 
Gör så här:
1. Värm mjölken med smöret så att det smälter i en kastrull. Lägg saffranet i vätskan. Lös jästen i lite av vätskan i en stor bunke. Häll på resten av vätskan. Blanda i kesella, mjöl, ägg, salt och socker till en blank och smidig deg. Låt jäsa till dubbla volymen, det tar ca 30 minuter.
 
2. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen igen på bakbordet och forma snurror, lussekatter, kransar, kusar, flätor eller vad du valt. Låt jäsa på plåt en gång till i ca 20 minuter.
 
3. Pensla med uppvispat ägg, dekorera med russin om du vill. Grädda i ugnen ca 8-11 minuter tills de fått fin färg. Låt kallna på galler under bakduk.
 
 


Saffransbullar med choklad och mandelmassa
 
Att fylla saffransbullarna med hackad choklad och mandelmassa blev SUPERGOTT. En ny favorit. Tycker man inte om choklad kan man ju bara utesluta det, och kanske prova lägga till hackade hasselnötter?
 
Gör så här: 
1. Kavla ut en fyrkantig ruta av den jästa saffransdegen från receptet här ovan. Rutan ska vara ca 25x25 cm och ca 1/2 cm tjock.
 
2. Bred rumsvarmt margarin eller smör över degen och strö ett jämn tunt lager av riven mandelmassa och finhackad mörk choklad över.
 
3. Rulla ihop och skär ca 3-4 cm breda bitar. Låt jäsa i ca 20 minuter till på plåt.
 
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ca 9-10 minuter i 225 grader. Servera med siktat florsocker över.
 
Matbloggstoppen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0