Herb Lubalin

När jag för en tid sedan skulle hitta inspirationsmaterial till en manuell typografiuppgift (de skulle teckna eller på något annat manuellt sätt utföra en typografisk affisch) för mina elever i Grafisk kommunikation C så kollade jag upp ett par av de gamla typograferna. Jag fastnade för Herb Lubalin som har sköna kurvor i sin typografi, just för att det var handtecknat från grunden.

Herb levde mellan 1918-1981 och var en av de mest kända typograferna och grafiska formgivarna under 70-talet. Han formgav bland annat tidningarna Fact, Eros och Avant Garde. Alla tidningarna var radikala och provocerande för sin tid och de var därför inte särskilt långlivade. Men de var stilbildande och inspirerande för andra formgivare och tidningsproducenter. Jag tycker t.ex. Fact påminner lite om den svenska tidningen ETC som den såg ut för ett antal år sedan.

Det finns ett stort urval av bilder på Herb Lubalins produktion på denna franska sida: Tribute to Herb Lubalin
Vill du veta mer om Herb Lubalin finns en sammanställning på Wikipedia: Herb Lubalin
Herb Lubalin gjorde ett fantastiskt typografiskt verk på en vägg i CBS cafeteria som rivits ner och som man vill restaurera. Läs om det här: Help Save An Icon Of Design History












Kommentarer
Postat av: Moa

Snygg typografi! Jag älskar att du bloggar om sånt, det är så inspirerande :)

2011-02-04 @ 10:32:31
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita BJ

Ja, vad bra! Och tack moa för att du lämnar kommentarer, det är så kul med feedback :)

2011-02-04 @ 10:53:26
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0