Lund del 2

Jag lovade ju i mitt förra inlägg om Lund-resan att visa vad vi gjorde där, så här kommer lite mer info och bilder:

Det huvudsakliga syftet med resan var ju att delta på en estetisk kongress som är årligt återkommande. Eftersom jag och min arbetskamrat Cecilia jobbar på Medieprogrammet så har vi ju inte deltagit tidigare. Men i och med gymnasiereformen som sker i höst så läggs ju Medieprogrammet ner och istället skapas andra program med medieinriktning. T.ex. Estetik - Media som kommer tillhöra de estetiska programmen. Andra estetiska program som funnits sedan tidigare är Bild & Form, Teater, Dans, Musik.

På Midgårdsskolan kommer även Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning mot Media startas. Men jag kommer mest troligt hamna på Estetik - Media. Jag ser mest positivt på förändringen; eftersom jag är utbildad till ettämnes Bildlärare har jag ju alltid känt att Medieprogrammet som det ser ut idag har saknat den estetiska vinklingen. Dvs träning i utvecklad skissteknik och bildskapande, konst- och kulturhistoria och övrig koppling till andra konstnärliga grenar.

På kongressen kom en hel del av informationen handla om just den nya estetiska inriktningen Estetik - Media. Så det var ju en fördel för oss. Många föreläsningar men också samtal om nya kursutformningar i grupper.


 
Christina Månberg från Skolverket inledde bland annat med en anekdot om vad estetik kan innebära. Foto: Cecilia Holm (beskuren)


Jerry Albihn från Malmö högskola och Vania Moore Briones, expertråd på Skolverket, redde ut begreppen kring de nya estetiska inriktningarna. Foto: Cecilia Holm (beskuren)


Johanna Olsson projekledare i Cross Media Talang och bland annat utbildad vid Kaospiloterna höll i min mening den mest intressanta föreläsningen. Hon talade om vikten av berättelsen och kombinationen med Cross Media. Lars Meding vid Malmö högskola talade om webb, nationalekonomi, och kreativitet i organisationer, skola och forskning.


Gunlis Ardevall och Kjell Edstrand talade om vänster och höger hjärnhalvas egenskaper, och om Brain Gym som en metod att häva blockeringar som förhindrar optimal inlärning.


Vi gjorde ett mycket intressant besök på Skissernas Museum i Lund. Där har man samlat främst skisser av de mest namnkunniga konstnärerna. Syftet är att ge en bild av vikten av själva skapandet och den konstnärliga processen:






En skiss utförd av Christo och Jean-Claude.


Enda verket av Diego Rivera i Europa.


Där fanns en retroaktiv utställning vid namn av "Randi Fischer - 1947 års kvinna". En mycket produktiv och skicklig kvinnlig konstnär inom konstruktivismen som suddats ut ur den svenska konsthistorien och nu får upprättelse. På bilden syns en matta hon gjort med inspiration från arabisk mattvävnadskonst.




Skultpur av Lena Cronqvist.


Skulptur och installation av Maria Miesenberger.


Till sist så bjöds vi på mingel och god mat på Hotel Scandic Star. Om ni tror det hör till vardagen för lärare så glöm det:











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0