Fotoeffekter

Det blir att jag tittar runt på väldigt många bloggar nuförtiden och jag tycker speciellt om såna med många fina bilder. Jag har lagt märke till att hela bloggar kan vara fyllda med vackert redigerade bilder, inlägg efter inlägg efter inlägg. Jag syftar på bloggar som t.ex. Sea of shoes och Nio till fem.

Att ta en bra bild med skärpa eller oskärpa på de rätta ställena är en sak, men alla bilder kräver ju också någon form av efterredigering. Och lägger man därpå till att en del konsekvent använder sig av effekter så gör det ju att det tar lite tid att producera ett inlägg.

Själv nöjer jag mig om skärpan ligger någorlunda och bilderna inte är alltför mörka. Det var genom bildbehandlingsprogrammet Photoshop som jag från början blev riktigt intresserad av vad man kan göra på en dator. Photoshop med alla redigeringsmöjligheter och filter gav stor effekt med få klick.

Jag tyckte jag hade ganska bra koll då på vad som var var "okej" att göra vad gällde effekter. Nu vet jag inte alls eftersom jag mest jobbar i andra program. Gränsen kan nämligen vara hårfin mellan fint och banalt. Det är väl därför så många formgivare har börjat återgå till att jobba så mycket mer med manuella inslag. Då får man effekter som med säkerhet är unika.

Jag har tillåtit mig gå loss på några halvkassa bilder jag tog från flygbussen när jag var med jobbet i Lund. Fint eller banalt? Roligt var det i alla fall!











Moa som var kandidat hos mig för några år sen har gjort en jättebra manual i sin blogg om hur man kan jobba med fina smakfulla fotoeffekter. Såna bilder skulle jag vilja göra hela tiden!


Kommentarer
Postat av: Moa

Så snygga bilder det var på länken till Cap & Design! Den stilen gillar jag verkligen.



Tack så mycket för ditt fina omnämnande också :)



Här om dagen snubblade jag förresten över ett gammalt blogginlägg från när jag var din kandidat för första gången :) Du är omnämnd som en cool cat :)



http://moasblogg.blogspot.com/2007/04/ett-grafiskt-paradis.html

2011-04-05 @ 08:34:29
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Heléne

Oj, jag är en sån som bara tar bilderna o så blir de som de blir! :-) Kanske ska ta mig tid o lära mig photoshoppa...

2011-04-06 @ 10:59:01
URL: http://vargensplogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0