Helgen i Stockholm del 1/3

Ja, jag var ju till Stockholm i helgen, 21-23 oktober! Flög ner på fredagen och hem vid middagstid på söndag. Den mest avgörande anledningen till att jag åkte ner var att jag blivit bjuden på fest som kompisen Mia. Och sen kombinerade jag det med lite kultur, shopping, fotograferande och god mat. 
 
Jag har inte varit i Stockholm på två år om jag inte minns fel så jag tyckte staden kändes jättestor och vacker denna gång. Alla guldgula löv på gatorna bidrog säkert men det var som att jag såg nya saker än vad jag sett tidigare.
 
Det blev ju en del bilder så det är lika bra dela upp dem i tre inlägg: 
 
Det första jag möttes av när jag tagit mig in till centrum från Brommas flygplats var den här nästan självlysande synen av högar med pumpor och andra höstfrukter i orange toner. Fint!
 
Jag behövde bara gå typ ett kvarter från Hötorget så var jag framme vid mitt Hotell Hötorget. Ett enklare hotell/vandrarhem som var helt nystartat och bara haft öppet i fyra veckor. 
 
De hade haft strul med registreringen av sina rum på olika bokningssidor vilket lett att t.ex. jag lyckats boka ett fyrabäddarsrum för 980 kr för två nätter. Inte riktigt de normala priserna! Rum för en person och två nätter går på det dubbla ser jag nu när jag kollar Booking.com.
 
Jag var jättehungrig när jag kom fram så jag borstade snabbt av mig resdammet och drog till Centralbadet i huset bredvid där de har en matservering och trevlig, och framförallt lugn, miljö. Jag fotograferade lite på innergården där, som t.ex. den här fina balkongen. 
 
Balkongen hörde till baksidan av huset där skoaffären Zoe ligger. 
 
Annan fin balkong/terass i huset bredvid. 
 
Lite vemodigt se uteserveringar med höstlöv istället för människor vid borden. 
 
Sen gick jag ut på gatorna och tittade lite i affärer men handlade väldigt lite. Jag har så himla mycket grejer så jag behöver inte så mycket känns det som just nu. Den här affären med kinesiska prylar är ändå rolig att titta i. 
 
Det spökade utanför Butterick's som vanligt den här tiden på året. 
 
Butterick's har äran att få hålla till i en väldigt fin jugendbyggnad vilket jag inte lagt märke till tidigare. 
 
Sen hamnade jag visst på Hötorget igen och tog bilder på alla fina blommor. 
 
Som en exklusiv blomsteräng. 
 
Sen när det började mörkna och skulle ta mig till mitt hotell igen så passerade jag Centralbadet igen och tog några bilder av entrén på innergården. 
 
Jugend inom arkitektur är ju så tjusigt. 
 
Det var alltså fredagen i Stockholm. På fredagskvällen somnade jag klockan åtta på grund av att jag var så utmattad. Jag hade nämligen suttit uppe med skolarbete till halv två-två två kvällar i rad före resan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0