Bilsemester 2016 del 7: High Chaparall

 
 
Den 12:e juli lämnade vi Teleborgs slott efter en sen frukost och körde raka spåret till Värnamos skogar och High Chaparall. Det första vi gjorde när vi kom in i High Chaparallparken var att likt de flesta andra gå in på affären innanför portarna och införskaffa korrekt cowboy-utstyrsel. Vi lyckades med allt utom skorna, hehe. Skjorta och väst hade jag packat ner i resväskan redan hemma i Umeå, man får inte vara dum.
 
Jag hade egentligen bara planerat in en dag på High Chaparall men Filip hade så himla roligt så jag gick och frågade och fick förlänga våran endagarsbiljett till en tvådagars. 
 
High Chaparall var/är imponerande välgjort med massor med fina detaljer och massor med cowboyshower av olika slag som man kunde titta på. Vi spenderade dock mesta delen av tiden i den här miniatyrwesternstaden där ungarna gick loss som galna med sina knallpulverpistoler. De bildade lag och sprang runt och gömde sig och jagade varandra och grejade. Det var nog det som var avgörande för Filip, att det här öppnade upp mycket mer för lek barnen emellan än på ALV.
 
Ett par rundvandringar på det jättestora området fick jag i alla fall med honom på. Här hälsar vi på en av hästarna som drog diligensåkturen. Hästen ville himla gärna äta upp Filips GB Sandwich... :-)
 
...men det fick den inte. Stackarn.
 
Filip tröstar den bedrövade (nåja) hästen.
 
I slutet av första dagen fick vi tips om att det fanns en jättebra affär med westernutstryslar, så då gick vi dit och köpte en supercool fejkoljerock. Efter det började en del barn kalla honom för "chefen" :-))
 
 
Här är en bild från ovan nämnd butik. De hade ALLT för vuxna cowboys och cowgirls och även en del för barn. Det mesta hade de handplockat från USA berättade tjejen som sålde cowboyhattarna. Fast sakerna kunde ändå vara tillverkade i Kina, eller Spanien som t.ex. revolvrarna. 
 
Många många vuxna besökare gick hela vägen på det här med cowboyutstyrslar. Här har jag tjuvfotat en far med två halvvuxna söner som satsat hårt. 
 
Hej hej, här är vi!
 
Jag blev rätt less på att sitta i flera timmari miniatyrstaden så jag tillät mig lämna Filip på egen hand nån liten stund så att jag skulle kunna kolla på saker i närheten. Som den här tidsenliga popcornförsäljaren.
 
Och den här banken som förmodligen blivit rånad tusentals gånger. 
 
Vi hängde en stund i Old Mexico också som var en helt egen stadsdel. 
 
Där råkade vi tursamt nog pricka in en stuntshow med Zorro som huvudperson. 
 
 
Just ja, de hade faktiskt TVÅ riktiga tåg med ånglok där också! Det blev förstås våldsamt rånat varenda gång det var på en rundtur. :-) Filip spanar in det sista stunden vi var på High Chaparall en stund innan vi åkte därifrån.
 
 
Det var det från High Chaparall! kommande två inlägg innehåller en övernattning i Lidköping och besök på Läckö slott. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0