Enkel chokladtårta

Imorgon fyller min fina Filip 7 år! Jag har just gjort hans tårta klar och jag ska hämta honom hos hans pappa vid fyratiden i morgon. Han hade nämligen lite tur på sin födelsedag - lärarna har nån studiedag så bara fritids är öppet och Pelle börjar inte jobba förens på eftermiddagen så därför kan han vara hemma.
 
Eftersom jag tyckte tårtan jag köpte i Piteå när vi skulle förfira Filip och fira farsdag var så god så har jag försökt härma den lite: 
 
På första lagret la jag vaniljkräm.
 
Jag gör vaniljkrämen på vanlig snabbmarsanssås med lite vispad grädde i. 
 
Just ja, det höll jag på att glömma att säga - jag använde en köpt tårtbotten av choklad till tårtan. Jag tycker helt klart det är värt tidsbesparingen att slippa baka själv och dessutom brukar bottnar man gör själv bli så kompakta. 
 
På nästa lager la jag vispad grädde med O'boypulver i. Jag blandade och smakade av tills jag tyckte det var en lagom balans av choklad- och gräddsmak.
 
Tänk bara på att inte vispa grädden alltför hårt innan ni sätter i O'boypulver. Eftersom man måste röra en del efter att ha satt i pulvret så blir grädden lätt  lite grynig som ni kan se på bilden här. Inget fel på smaken dock.
 
Den färdiga tårtan! Med grädde på toppen med lite vitchokladströssel på. Man kan hyvla vit choklad över men jag råkade ha strössel hemma.
 
Jag vet ju inte ännu hur tårtan smakar men jag får återkomma med en recension om nån dag! :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0