Åhh, oh, ahh... Gotthards krog och Stora Hotellet! (och lite annat)

Jag spontan-gick ut med kompisen Ann-Sofie och kusinen Maria igår kväll och det blev så himla lyckat, det blev en helt annorlunda kväll och vi hamnade liksom på en slags sightseeing i vår egen stad. Här har ju byggt och nystartats saker under senaste halvåret/året så man knappt hunnit med i svängarna.
 
Vi började på nybyggda Comfort Hotel Winn och en spelning där men det som tog andan ur oss var när vi gick för att titta på vad de gjort med Stora Hotellet och den inkluderade nya Gotthards krog... Det känns som att jag aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG mer kommer vilja eller behöva gå till något annat ställe än det. :-)
 
Det är liksom det ställe jag inte visste att jag drömt om att jag önskat mig. Suggestivt, välgjort, detaljrikt och magnifikt. Ja jag har inte ord! Sen ökas ju känsla på att det öppnats en innergård med bar och saluhall i en slags innergård med utomhuskänsla fast inomhus (öhh hur blev den där förklaringen nu?) där väggarna är de gamla husfasaderna.
 
Här nedan är en mängd mörka grovkorniga bilder tagna med mobilkameran (tyvärr) från kvällen (orkar du inte titta på mina dåliga bilder så kan du alltid bläddra bland bättre på Gotthards krogs hemsida):
 
Entrén: Kättingar hänger i böljande former som sjögräs från taket.
 
Hotellobbyn var nog den mest avslappnade jag hittills sett i mitt liv. Nu syns inte killen som jobbade där så bra på fotot, men han hade långt skägg och knävelborrar, känns som att till och med personalen var handplockad till detta hotell och krog med känsla från ett 1800-talsskepp :-)
 
Vi var tvungna att gå på foto-tour direkt vi kom in, min kusin Maria smälte snyggt in i hotellets design tycker jag :-)
 
Och Ann-Sofie med! :-)
 
Alltså, kolla bara golvet. Hur dyrt ska inte det ha varit?!
 
Vi tog förstås den gamla slitna trappan som går mellan våningarna till hotellrummen.
 
Maria och Ann-Sofie på väg på upptäcktsfärd med mobilkamerorna i högsta hugg.
 
Genom trappan hänger spegelfasetter i form av vattendroppar.
 
Högst upp.
 
Ann-Sofie, snygg på en soffa täckt av krossad plysch.
 
Fick låna det här fotot av Ann-Sofie, jag vill ju bevisa att jag var med.
 
Hotelldörrarna var täckta av bilder med 3D-effekt.
 
Längst ned på bottenvåningen hittade vi det här rummet, ett slags finare umgängesrum där den inbillade kaptenen kanske håller till.
 
Det här är Gotthard Zetterberg som fått ge namn åt krogen. Han var den förste innehavaren och källmästaren av Stora Hotellet på 1800-talet. 
 
När stället skulle stänga tog vi en vända till restaurangdelen, där kunde man se att det även var tematiskt och vackert i köket.
 
Helt omöjligt mörk miljö att fotografera, men det är sammet och krossad plysch på sofforna och möbler.
 
Bardelen.
 
Det enda jag har synpunkter på är att det var trångt, jag hade velat ha dubbelt så mycket av allt det här fina :-) !
 
Så här ser den inbyggda innergården ut som sitter ihop med Väven :
 
Del av saluhallen.
 
Utanför saluhallen.
 
 
Till sist ett par bilder från minglet och spelningen på nya Comfort Hotel Winn som är luftigt och citychict. Vi önskade vi var bättre på namn på författare för vi tror vi såg en del, Kerstin Ekman med säkerhet där hon kilade upp på sitt hotellrum.
 
Gonza-ra med rötterna i Storuman rappade bra och tight tycker jag, skulle varit väldigt stolt om jag var hans mamma. (Ja, vi kände oss lite gamla där, men rätt coola ändå, haha!)
 
Skitnöjda :-)

Kommentarer
Postat av: paul

Anita
Tack för det reportaget, nu vet jag vad jag måste se nästa gång jag besöker Umeå. Själv fick jag hålla till godo med anrika Hotell Mollberg (Ja det som gett namn åt Zoegas Mollbergs blandning) i Helsingborg. Var där på söndagsbrunch (mkt bra) med Helsingborgs journalist- och kulturfolk, dvs några vänner från förr + några till. Trevligt. Men jag förstår att Gotthards är ngt "extra allt". Umeå profilerar sig i TV vilket känns kul, Littfest har ju blivit ett stort evenemang bland flera andra i Umeå.

Svar: Hej Paul! Roligt att du uppskattade det. Det lät inte illa med Mollberg och det sällskap du nämner. Jag förväntar mig inget annat än att du ska tillhöra den kulturella gräddan där nere i söder! :-) Det är härligt när det händer många saker samtidigt i stan, en aktivitet liksom skapar en annan. Kram!
Anita Blomkvist Johansson

2014-03-17 @ 10:27:24
URL: http://pgrahn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0