Så sjukt fula! (Oreotryfflar)

Igår skulle jag baka såna här bedårande Oreotryfflar i form av spöken till Filips Halloweenfika:
 
Söta va?
 
De här har jag tyvärr inte bakat, bilden är hämtad från den här sidan.
 
SÅ HÄR blev mina spöktryfflar...:
 
Så jävla fula! De bruna vanliga Oreotryfflarna också!
 
Jag tror alltid att jag är värsta festfixaren och konditorn när vi ska ha kalas, men det blir mest bara pannkaka av alltihopa. Att jag inte bara ger upp! Till råga på allt så brände jag upp motorn på min matberedare eftersom jag i min iver körde tre satser samtidigt i den. Jag tror helt enkelt jag inte har tålamodet och känslan för detta. Men ibland har man väl lyckats med nån bakidé och då har jag väl på nåt plan tänkt att jag nog är ett bak-/festfixargeni trots allt.
 
Jag brukar alltid avundsjukt glutta på bloggerskan Pink Pastrys perfekt runda släta, som om de vore av syntetiskt material, cake balls och det spelar ingen roll att hon sedan länge haft ute en en Doppa cake balls steg för steg guide den funkar i alla fall inte för mig. Jag hällde dessutom lite olja i min choklad för att uppmuntra den att bli slätare och finare men nej. Kanske är det för att jag smälter min choklad i mikron, jag vet inte.  
 
En liten tröst är i alla fall att faktiskt blev VÄLDIGT goda, som praliner, OCH att Filip blev jätteglad på morgonen när jag visade honom dem :-)
 
Här är det enkla receptet ifall ni vill ge er på det hela:
 


Oreotryfflar
(1 sats, ca 10-15 st)
 
Ingredienser:
1 paket Oreokex, choklad eller vanliga (jag blandade ungefär fifty-fifty i min tredubbla sats)
100 g Philadelphiaost
200 g choklad (mörk choklad är godast tycker jag)
 
Gör så här:
1. Mixa Oreokexen i en matberedare.
2. Tillsätt Philadelphiaosten och mixa igen.
3. Rulla små kulor 2-3 cm i diameter.
4. Ställ i kylen ca 30 min.
5. Smält chokladen (se antingen anvisningarna i Pink Pastrys steg för steg guide eller gör som jag och smält chokladen i skål i mikrougn)
6. Rulla kulorna i chokladen, låt stelna på bakplåtspapper, gärna i kyla.
7. När de stelnat så servera dem på fat som "Cake balls" eller stick fast dem på t.ex. grillpinnar som "Cake pops".
 
Fula men goda och uppträdda på grillpinnar. De vita har lakritsbitar till ögon vilket blev en himla god smakkombination.
 


Kommentarer
Postat av: jennifer

hahah åh vad gulliga dom va!

Svar: Haha, ja originalspöktryfflarna kanske, inte mina så mycket :-D
Anita Blomkvist Johansson

2013-10-25 @ 17:00:10
URL: http://jennilinn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0