Liljevalchs Vårsalong 2013

Nu har jag tittat igenom och gallrat bland bilderna från besöket på Liljevalchs Vårsalong i Stockholm i söndags (3/3) och nu måste jag ta tjuren vid hornen och få bildena utlagda. Det blir lätt lite för ambitiöst eftersom jag vill länka och kanske förklara vissa verk lite så det tar ju sån tid att bli klar.
 
Om ni vill få en snabb översikt över alla verken på utställningen kan ni klicka här: Liljevalchs Vårsalong 2013.
 
Jag funderade som tusan på var jag sett det cirkulära mönstret som Liljevalchs valt att dekorera olika grafiska delar på museet, men tillslut fick jag svaret på Liljevalchs hemsida - mönstret kommer från såna vanliga godispåsar. Man menar med det att vårsalongen är som en påse med gott och blandat.
 
Jag besökte utställningen med vännen Eva Lena och hennes Tomas. Väldigt roligt att ha så trevligt sällskap! Här funderar vi över verket Var sitter själen av Malin Blom. En björn täckt av dekorband med sin päls upphängd på en galge bredvid.
 
Livsnjuterskan av Moa Anderson ifrågasätter normerna för (kvinnligt) åldrande.
 
Mycket tilltalande för ögat var denna jättemålning, Efter middagen av Anders Sköld. Motivet föreställer en bortstädad fiskmarknad i Venedig som konstnären hamnade i på en promenad.
 
En annan målning som tilltalade mig rent estetiskt, Caproni 2 av Stefan Johansson som målat i en anda av action painting. Caproni är en flygplansmodell som var kamouflagefärgad, lite som målningen alltså.
 
En närbild av samma målning som ovan.
 
Här syns en del av verket Arkipelag 2 av Karl Magnus Petersson som egentligen inte är konstnär utan modellbyggare. Han hade skapat ett helt litet miniatyrsamhälle föreställande svensk skärgårdsmiljö med dramatisk musiksättning till vilket gav en oroväckande och filmisk känsla.
 
-------
 
Här skulle egentligen ligga en bild frånett videoverk, ”Jag känner faktiskt att jag är bättre kompis med min fitta nu”, men nån äcklig karl har kommenterat det så jag blev tvungen censurera. Verket är i två delar skapat av konstnärskollektivet Max Görans. I den här delen av videoverket sitter ett gäng tjejer och sätter fast trådar till sina blygdläppar eftersom blygdläpparna sen uppträder i andra delen av videoverket. I videon resonerar de om deras upplevelser kring detta i en dokumentär anda.6
 
Lite drygt halvvägs genom utställningen var det dags ta fikapaus. Jag och Eva Lena lutar oss så att vi ska rymmas i bilden, och det gick ju oväntat bra (jag ironiserar såklart, det blev ju gott om luft i bilden :) ).
 
Detta verk med titeln Varje grop en grav av Kent Fernström har konstnären byggt upp en miniatyr av hans barndoms område Gamla Hagalund som rivits till förmån för uppbyggandet av Blåkulla.
 
Närbild från verket ovan; tanter stretar med matkassar i nävarna efter de snöspåriga gatorna.  
 
En närbild till.
 
Näsa för konst av Laggar Jan Tigerstrand är i det närmaste ett självporträtt av konstnären...
 
...men med humoristisk vinkling.
  
Sen lämnade vi Liljevalchs och gick vidare mot det där glaset vin/öl i Kungsträdgården och ett besök på Moderna Museet. Fast innan vi lämnade Liljevalchs tittade vi på Ung Vårsalong 2013.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0