Inspirationsföreläsning med Lotta Ahlvar

Jag ligger väldigt efter i bloggandet här eftersom datorn blev kvar i skolan under helgen, men jag ska göra mitt bästa för att försöka att komma i fatt närmsta dagarna. I synnerhet som jag har några upplevelser kvar från Umeå Fashion Week som jag gärna vill rapportera från innan det känns som att det börjat gå alltför lång tid.
 
En givande upplevelse var den inspirationsföreläsning som hölls på Designhögskolan av Lotta Ahlvar som är vd för Svenska Moderådet.
 
Som man kan läsa på Svenska Moderådets hemsida så är det "ett branschägt forum och har sedan starten 1979 verkat för svenskt mode i Sverige och utomlands."
Vidare kan man läsa att de sysslar med att analysera utvecklingen inom mode, livsstil och inredning och producerar olika typer av trendinformation för att stötta verksamma, och man även kan ta del av konsultationer och seminarier.
På hemsidan finns också en mängd intressanta tips och länkar kring litteratur, modeveckor och mässarrangemang som har med design att göra.
 
Själv skulle jag mer än gärna vilja lägga vantarna på Moderådets tryckta gudier med färgkartor och inspirationsmaterial som går att köpa för några tusenlappar, men för att det skulle kännas rimligt bör jag nog starta klädbutik eller eget designmärke först :).
 
Lotta Ahlvars föreläsning tog också upp just såna saker; trender, fenomen och företeelser som kommer att, och som redan nu, påverkar mode och inredningsdesign. Och jag svär inom mig för att jag inte hade med penna och papper för att anteckna, men jag hann ta några bilder som jag försöker lappa ihop föreläsningens innehåll med. Förhoppningsvis sen tillsammans med Mamma Media som jag bl.a. var där med.
 
Här är ett gäng fula bilder som förklarar lite av vad Lotta Ahlvars inspirationsföreläsning för 2013-2014 innehöll: 
 
Skådespelerskan Helena Bonham Carter nämndes som stilikon. Hon har både häcklats och hyllats för sin stil, men numera ses hon främst som kreativ och egensinnig. Något som är ett måste om man ska vara mode menade Lotta. Jag associerade till Bill Cunningham som ju också talade om vikten av kreativitet och mod.
 
Slow design är det nya, saker som tar tid att göra och producera och inte är slit-och-slängprodukter. Detta är förstås helt i linje med den nya miljömedvetenheten. På bilden syns små frukostflingor (!) som man broderat på (!).
 
Förbi på duken flaxade också färgkartor som jag gärna velat titta lite mer på. Lotta hade rubriker som ungefär "Tomorrow", "Yesterday", "Terror", "Error" som visade på kommande trender med kompletterande färgkartor och bildexempel visade olika typer av långgående trender som är på gång.
 
Att mannekängerna bär "omöjligt" mode som flygaruniform från 1910-talet på cat walken betyder inte att man tror folk kommer bära det, utan det ska snarare ge en nyckel till vad som gäller. Här har inspiration hämtats från nya storfilmer som Den store Gatsby och...
 
...och här storfilmen Anna Karenina. Men man inspireras även av skräck och sagor och Lotta menade på att det inte är en slump att det just nu finns en våg med filmer med skräck- och sagotema. Exempelvis kom ju två versioner av Snövit ut samma år; Snow white and the huntsman och Mirror Mirror.
 
"Error" var temat med den trend som kommer där saker satts ur sin funktion eller sitt sammanhang. Alltså där man inte möts av det förväntade utan att det helt enkelt blivit ett "error". Inte många kommer förväntas bära en pastellrutig kostym med uppkörda axlar eller en 2-dimensionell klänning, men det ska ge en vink om att man ska våga bryta mot det normala.
 
I linje med trenden "error" tog hon som exempelvis en sida på nätet där folk lägger upp bilder på "samplade" exemplar av Ikeamöbler, dvs man bygger om dem på ett nytt sätt. Galet kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0