Modeporträtt i Illustrator

Jag har hållit på och testa mig fram i Illustrator inför passet i Grafisk illustration imorgon; eleverna ska ju jobba med en uppgift i modeillustration som jag skrivit om tidigare och jag ska gå igenom tips och trix i Illustrator. Jag gjorde därför detta porträtt:



Önskar bara jag tänkt på att välja någon lite mer spännande person som förlaga än en random fotomodell, haha...


Jag har aldrig gjort något sådant förut så det var lite spännande att se hur man skulle gå till väga. Håret var svårast att få till. Jag gjorde tillslut så att jag kombinerade tonade färgfält med penseldrag för att få lite liv.

Jag har inte haft någon ritplatta under arbetet så det kändes en aningen fyrkantigt att göra exempelvis ögonfransarnas kurva enbart med hjälp av musen, men det går ju justera efteråt.

Det jag hade störst hjälp av i linjetecknandet var att jag kom på att jag skulle skapa penslar som de här nedan, eftersom det skapade bra mjukhet i ögonfransar, ögonbryn, hårslingor, och näsa:



Nu är jag så trött att ögonen går i kors, så hur jag ska lägga upp det här när jag presenterar det för eleverna får jag sova på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0