Grattis mamma

Min mamma Haldis fyllde 76 år den 6:e juni och jag och Filip och min styvfar Eskil uppvaktade med blommor och presentkort, gröna sköna badhanddukar, ballonger och choklad. Hon fyller ju år på självaste nationaldagen så vi brukar ofta skoja om att all uppståndelse och alla flaggor är för hennes skull.


Mamma under påskhelgen i år.


Hon var lite svårfångad på bild på sin födelsedag eftersom hon hade fullt upp med matlagning och tårttillverkning.
 




Födelsedagsbukett.


Mamma har varit tillsammans med min styvfar Eskil i 36 år. De gifte sig för några år sen och Eskil har adopterat mig och mina bröder i vuxen ålder.  


När mamma var 24 år gammal gifte hon sig med min biologiska pappa Stig. Jag minns honom inte eftersom han dog i cancer innan jag ens var ett år fyllda. Men han kallade mig sin lilla prinsessa har mamma berättat, och gyllene skor skulle jag ha. Guldskor blev det, och de finns sparade men jag har dem tyvärr inte på bild.  


Så väldigt unga och stiliga.


Det här är några få år senare när mamma fått mina storebröder Dan och Peter. Jag gissar att de är ungefär 1,5 och 5,5 år gamla på bilden. Jag är en sladdis och dök upp ungefär 4 år senare. 
Mamma och pappa levde ett enkelt liv ute på landet de första åren. Stig sålde skotrar och liknande saker och mamma skötte barnen och hemmet. De hade inte rinnande vatten utan hon hämtade vatten ur brunn mitt i smällkalla vintern och värmde det på spisen. Det var slitiga år har hon berättat och hon hade ingen hjälp.


Jag själv föddes i Boden och levde mina första år där innan mamma träffade Eskil och vi flyttade till Norrfjärden strax norr om Piteå.
Tillvaron i Boden var väl inte direkt lättare för mamma, änka som hon var med tre små barn. Hon bodde i ett hus nära centrum med ett par lägenheter som hon hyrde ut. Jag är nånstans kring 3-4 år gammal på bilden och har en sjömansklänning som var för stor men som jag var förtjust i.


Det är mammas mamma, min mormor alltså, som sitter i sin fars knä på bilden. Bilden föreställer alltså min mormorsmor och mormorsfar och deras barn. Ännu har bara åtta av de tolv syskonen fötts. Man kan ju misstänka att tillvaron som de hade var ännu tuffare. Man skäms nästan för att man klagar ibland! 


Den här bilden visar verkligen en ny tid; här sitter mormor längst till höger och blir fixad i håret av min moster. Mamma håller mig i sin famn medan jag sliter tag i min bror Dans hår. Rolig bild! 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Åh, vilka fantastiska bilder! Jag gillar verkligen bröllopsbilderna... vilken cool look din mamma hade! Jag älskar att titta på gamla bilder, det är både inspirerande och fascinerande. Barnbilderna på dig var hemskt söta förresten och så blond du var! :)

2011-06-08 @ 09:36:06
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Ja mamma har berättat att det var otroligt viktigt att matcha skor med samma färg på handskar och väska. Nu säger hon blä och tycker allt ser tantigt ut :)

2011-06-08 @ 22:15:38
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/
Postat av: Heléne

Ja, de hade det inte lätt den generationen. Min mamma är ett år äldre än din. <3

2011-06-15 @ 20:03:05
URL: http://vargensplogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0