Skoltidningen växer fram

Som jag berättat i par tidigare inlägg, Verktygslåda för tidningsmakare och Gratis bilder så jobbar mina Grafelever i åk 2 med att producera Midgårdsskolans skoltidning Mindyard.

Igår röstades den vinnande designen fram av Grafelever från åk 3, mycket spännande! Och i dag fördelades innehållet på de olika sidorna i tidningen av eleverna i åk 2.
Det är så spännande att se tidningen växa fram, och sån skön känsla att se eleverna så engagerade i den röra som uppstår i och med att de är så många som ska lösa en så specifik och detaljrik uppgift. Man blir så stolt!

I de tre bilderna här nedan kan man få en aning om hur mycket det är att tänka på, de visar postit-lappar uppsatta på det som ska bli sidor i tidningen; Vilken text ska ligga på vilken sida tillsammans med vilken annan text? Hur stor plats ska texten få ta? Vem tar bilderna? Vem designar layouten för just det uppslaget? Hur blir tidningens dramaturgi, kommer det överhuvudtaget på den rätta och bästa platsen i tidningen eller ska allt flyttas om? Och sen tänker ni att det är omkring 50 elever inblandade och några lärare.
Ja, ni förstår kanske.



Det skulle vara roligt att lägga ut alla elevers designförslag till tidningen... jag ska fråga om jag får.


Kommentarer
Postat av: Viola

Ge oss vinnaren nu!

2011-02-11 @ 00:14:06
URL: http://killercolours.blogg.se/
Postat av: Anita BJ

Kolla erat Fronterrum, idagsidan! :)

2011-02-11 @ 14:22:34
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0