Chokladmuffins

Jag hoppas ni får en riktigt bra Alla Hjärtans Dag idag. Alla dagar ska ju förstås vara bra, men jag tycker alltid det är roligt när det finns något att fira eller uppmärksamma så man får sätta lite så kallad guldkant på tillvaron.

Denna dag kommer guldkanten i bakad form hemma hos oss; chokladmuffins i guldformar med hjärtströssel.



Jag hittade receptet för nåt år sedan när jag var helt fixerad vid att hitta ett recept till såna chokladmuffins som de brukar smaka på caféer. Inte de där platta små som typ mamma bakade när man var barn, utan såna där höga saftiga amerikanska, som t.ex. de gigantiska med små chokladbitar i och chokladglasyr som fanns (och kanske fortfarande finns) på Waynes coffee.

Och jag hittade också ett jättebra recept, på Matklubben.
Här är receptet om du vill testa. Grädda inte muffinsen för länge så de förlorar saftigheten:


 

Chokladmuffins med chokladglasyr

För: 12 personer

Jag fördelade smeten i 12 formar och gräddade på 200 grader (jag har inte varmluftsugn) i ca 15-20 minuter. Vill du ha större muffins ska du sänka till 175 grader och grädda längre tid. Stick i dem med t.ex. en tandpetare eller baksidan på en tandsticka när du tro att de börjar bli färdiggräddade; om det inte fastnar blöt smet på stickan så är de färdiga. 
 
Ingredienser till muffins:

Rör först ihop dessa torra ingredienser:
5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 dl grovt hackad mörk choklad

I en annan skål vispar du:
3 ägg
2,5 dl socker

Tillsätt därefter i äggblandningen:
100 g smält margarin
2 dl mjölk

Rör till sist samman den torra och blöta blandningen.
Fördela smeten med sked i formarna.

När muffinsen har gräddats klart och kallnat något så gör du glasyren och fördelar den med t.ex en slickepott på muffinsen:

Ingredienser till glasyren:

2 dl florsocker
2,5 msk kakao
2,5 msk vatten
30 g mörk choklad
1 krm olja

Smält chokladen. Tillsätt siktat florsocker och kakao, vatten, olja. Öka mängden vatten för mer lättflytande glasyr.

 

 

Trackback
RSS 2.0