Bilsemester 2016 del 5: Teleborgs slott - exteriör

 
Efter en natt på ett urtrist vandrarhem i Virserum mellan den 10-11 juli så kommer vi till det som resans höjdpunkt för mig - att bo en natt på Teleborgs slott i Växjö mellan 11-12 juli. Jag hade ju tänkt att jag och Filip skulle bo en natt på slott eftersom det varit ett ouppfyllt mål på tidigare resor. Jag hade googlat reda på Teleborgs slott osom såg perfekt slottigt ut med sina torn och tinnar (tinnar förresten, är det vimpelpinnarna uppe på tornen? Kom på att jag aldrig egentligen funderat på det ordet, enbart använt uttrycket.) och det råkade bli en svit också eftersom de inte kunde garantera plats på just slottet om man inte bokade svit.
 
Känslan av att följa kartan på gps:en fram till slottet när det uppenbarade sig i slutet av en allé uppe på en klippudde var fantastisk. Klappade mig själv imaginärt på axeln över bokningen redan utanför slottet eftersom det kändes som en sån hit. Väldigt vacker interiör också eftersom det mesta var bevarat som ni kan se i bilderna i nästkommande blogginlägg.  
 
Teleborgs slott är egentligen inte gammalt, det stod färdigt år 1900 och byggdes med stark inspiration av de romantiska idealen om medeltida slott och hjältar som man hade på den tiden. Slottet var en försenad bröllopsgåva från greve Gustav Fredrik Bonde af Björnö (1842-1909) till sin andra hustru Anna Koskull (1868-1917). Nuförtiden ägs det av något bolag under Växjö kommun och arrenderas ut till en privat aktör.
 
Här kommer MÅNGA bilder, men i det här inlägget kommer enbart exteriörbilder och i nästa inlägg interiör eftersom det annars skulle bli alltför långa inlägg:
 
Det var inte den här trappan man tog för att ta sig in i slottet nuförtiden. Lite för jobbigt med en massa väskor och eventuella barnvagnar som folk kan ha. 
 
På höger sida av slottet fanns entrén med en lite kortare trappa.
 
När vi installerat oss på rummet och fräschat upp oss så tog jag min slottsvakt och gick ner till Brygghuset där vi bokat middag.  
 
Vi gick genom vacker ekskog.
 
Det här var brygghuset som låg vid vattnet nedanför slottet. Under några veckor på sommaren när den mesta personalen har semester så är det här man checkar in och kan äta middag. Annars finns både restaurang och incheckning på slottet. 
 
När vi ätit gott så gick vi på lite omvägar i ekskogen. Filip peppa mig att våga gå när jag var rädd för fästingar där i skogen, haha!
 
Vi kikade på ett amatörteatersällskap som övade Fröken Julie i många många timmar utanför slottet. Om några få dagar skulle det vara premiär på föreställningen fick vi veta när vi åt middag. 
 
Balkongen med de tre valvade inramningarna var våran balkong. De två fönstren till vänster på den balkongen hörde till vårat rum.
 
Ett tjusigt par på väg ner från slottet förbi teaterrepetitionerna, förmodligen skulle de också äta på brygghuset. 
 
 
Också en sista bild på exteriören - här slottets baksida sett från sjösidan.
 
Nästa inlägg - slottsinteriören! Om ni orkar... ;-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0