Bilsemester 2016 del 3: Övernattning vid Gripsholms slott

 
Vår tredje natt, 7-8 juli, mellanlandade vi på Gripsholms BnB i Mariefred. Det tog en himla tid att ta sig dit från Gävle eftersom vi hamnade i två långsamma bilköer. 
 
När vi installerat oss på rummet så tog vi såklart en promenad till och omkring Gripsholms slott:
 
Vi började med att titta på den lilla men magnifika trädgården. Nu kan ni skrolla vidare lite hastigare om ni inte tycker det låter intressant för här kommer en hel drös med bilder därifrån :-)...
Efter ett antal bilder gick vi vidare på slingan som ledde runt slottet. 
 
Jag såg min privata bostad i min fantasi på andra sidan vattnet. 
 
Filips humör dippade där en stund eftersom vi började bli hungriga så lite kurragömma bakom jätteträden lättade upp. 
 
Jag har varit vid Gripsholms slott tidigare men jag minns inte att jag sett detta; en märkligt udda renovering av ena tornet. Observera att det till vänster är fejkade ditmålade tegelstenar och till höger syns de äkta. Kanske tornet brunnit nån gång i tiden när man kanske inte var lika noga med detaljer. Känner jag måste kolla upp det där!
 
När vi gått runt slottet så gick vi på närmsta mataffär för att köpa lite picknickmiddag. Vid affären satt den här sötisen fastbunden. Den tittade på oss med sitt ena öga så man fick intrycket att den kanske var blind på det andra. Filip blev helförtjust så vi var tvungna att stå och prata med den en stund. 
 
Middagspicknicken intogs vid den lilla hamnen med utsikt över slottet. 
 
På väg tillbaka till vårt BnB så såg vi en stor karateträff i en park. 
 
Här är vårt BnB. Låg väldigt fint till men lite vid sidan om allt. Hade kunnat vara mysigt men det hela förtogs lite av det kantiga bemötande vi fick av personalen i receptionen som låg en kilometer bort.
 
Filmtajm på rummet. 
 
Sen kvällsutsikt. 
 
Frukosten dagen efter åt vi på Gripsholms värdshus där även receptionen till BnB:t låg. Vi gick såklart en rundvandring eftersom det var ett snoffsigt gammalt ställe. Enligt deras hemsida vilar värdshuset tydligen på en klostergrund från 1400-talet och har tydligen varit värdshus sedan början av 1600-talet. Spännande! Inget för någon med lite tunnare plånbok bör sägas.
 
 
Sen var det dags att dra vidare till en av resans inplanerade höjdpunkter - Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0