Bilsemester 2016 del 2: Fikapaus vid Wiks slott

 
Efter två dagar i Gävle åkte vi vidare söderut den 7:de juli. Den kommande natten var inbokad på ett vandrarhem i Mariefred men på vägen dit i närheten av Uppsala såg jag en skylt till Wiks slott. Eftersom vi var lite lagom fikasugna så passade det med en paus, och det visade sig vara ett riktigt toppenstopp. 
 
Wiks slott sett från sidan. Slottet låg ett par, tre kilometer från huvudvägen mitt i det grönskande slättlandet på Uppländska vischan. 
 
På slottsområdet bedrivs också (ett enklare) hotell och en folkhögskola som heter Wiks folkhögskola som även erbjuder internatboende, och det här stenhuset innehöll tydligen reception. Jag har faktiskt ett minne av att jag sökt till den estetiska linjen på Wiks folkhögskola när jag var typ 19 år, jag minns det också som att jag kom in men att jag istället valde Kjesäters folkhögskola där jag sen gick en 2-årig estetisk utbildning. 
 
Nedanför slottet, som verkar ha allt utom tätort :-D, fanns även badplats. Så här såg ena sidan ut, med nåt slags hopptorn.
 
Följde man sen den här korta vägen så kom man fram till...
 
...en badplats med brygga och handikappramp ned i vattnet. 
 
Sen gick vi upp till slottet och det där stenhuset som innehöll reception. Prunkande blomster var det där. 
 
Så fint. 
 
Här är slottet framifrån. 
 
Vi gick in och köpte gott fika. Jag hade såklart gärna velat kolla hela slottsinterören men de hade bara guidade visningar vissa dagar och vi hade ju ändå lite bråttom. 
 
Satte oss sen och fikade i perfekt synvinkel mot slottet :-) (Ursäkta trist bildkvaltet men jag måste ibland använda bilder jag tagit med mobilkameran eftersom jag använde både den och en systemkamera parallellt)
 
Sen var det dags att dra vidare och jag fotade lite rosor och stenhus på väg därifrån. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0